Morgen

Spreuken 27:1. Hoe zeker ben jij over de dag van morgen?

1 ‭Juich niet over de dag van morgen, 
‭je weet niet wat hij brengen zal.

Ik vertrouw op U vandaag.


Vandaag, vrijdag 24 december, zit ik om 7:57 uur op de bank in mijn huiskamer en is God er om met zijn kracht en liefde bij te staan. Net bespraken we de plannen voor vandaag en de komende Kerstdagen. Als die dagen en tijdstippen aanbreken zal God er ook zijn. Maar wat er precies in de toekomst gaat gebeuren weet geen mens. Dat weet God alleen. 

Jakobus 4:13-16  / NBV
13 ‭Dan iets voor u die zegt: ‘Vandaag of morgen gaan wij naar die en die stad. Daar blijven we een jaar, we zullen er handeldrijven en geld verdienen.’14 ‭U weet niet eens hoe uw leven er morgen uitziet. U bent immers maar damp, die heel even verschijnt en dan al verdwijnt.15 ‭U zou moeten zeggen: ‘Als de Heer het wil, zijn we dan in leven en zullen we dit of dat doen.’16 ‭Maar u slaat een hoge toon aan en bent daar nog trots op ook. Dat soort trots is volkomen ongepast.

Er is niks mis met plannen maken, maar wel vanuit een houding van bescheidenheid en nederigheid. Het leven kan namelijk zomaar van het ene op het andere moment voorbij zijn. Dat weet ik maar al te goed en Jezus maakt dat ook duidelijk in de volgende gelijkenis:

Lukas 12:16-21  / NBV
16 ‭En hij vertelde hun de volgende gelijkenis: ‘Het landgoed van een rijke man had veel opgebracht,17 ‭en daarom vroeg hij zich af: Wat moet ik doen? Ik heb geen ruimte om mijn voorraden op te slaan.18 ‭Toen zei hij bij zichzelf: Wat ik zal doen is dit: ik breek mijn schuren af en bouw grotere, waar ik al mijn graan en goederen kan opslaan,19 ‭en dan zal ik tegen mezelf zeggen: Je hebt veel goederen in voorraad, genoeg voor vele jaren! Neem rust, eet, drink en vermaak je.20 ‭Maar God zei tegen hem: “Dwaas, nog deze nacht zal je leven van je worden teruggevorderd. Voor wie zijn dan de schatten die je hebt opgeslagen?”21 ‭Zo vergaat het iemand die schatten verzamelt voor zichzelf, maar niet rijk is bij God.’

Rijk zijn bij God, nu, vrijdag 24 december 8:09 uur! Dat is het geheim. En er op vertrouwen dat hij er straks ook is, en morgen, en al de dagen van mijn leven. Deo volente! Zo de Heer wil en wij leven. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand