Wijsheid en kennis

Prediker 1:12-18. Waar verzamel jij je schatten?

‭12‭ ‭Ik, Prediker, was koning van Israël in Jeruzalem.‭ ‭
13‭ ‭Ik heb met heel mijn hart elke vorm van wijsheid onderzocht, 
want ik wilde alles wat onder de hemel gebeurt doorgronden. 
Het is een trieste bezigheid. 
Een kwelling is het, die de mens door God wordt opgelegd.‭ ‭
14‭ ‭Ik heb alles gezien wat onder de zon gebeurt, 
en vastgesteld dat het niet meer is dan lucht en najagen van wind.‭ ‭
15‭ ‭Wat krom is kan niet recht worden gemaakt, 
en wat ontbreekt kan niet worden meegeteld.‭ ‭
16‭ ‭Ik zei tegen mezelf: 
Ik heb meer en groter wijsheid verworven dan iedereen 
die voor mij in Jeruzalem heeft geregeerd. 
Ik heb veel wijsheid en kennis opgedaan.‭ ‭
17‭ ‭Ik heb me er met hart en ziel voor ingespannen 
te ontdekken wat wijs is, en wat dwaas en onverstandig is. 
Maar ook dat, zo heb ik ingezien, is enkel najagen van wind.‭ ‭
18‭ ‭Want wie veel wijsheid heeft, heeft veel verdriet. 
En wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart.‭

Schatten verzamelen.


Salomo stelt zich hier nogmaals voor, net als in vers 1. Om kracht bij te zetten aan de woorden die gaan volgen vanaf vers 13 tot hoofdstuk 2 vers 26. Het is namelijk niet de minste die dit met ons deelt. De koning die gezegend was met wijsheid. Een geniale denker en onmetelijk rijk. Luisteren dus naar een toespraak over zijn zoektocht naar geluk. Zijn waarnemingen en eigen ervaringen. 

Daarbij volgde hij twee routes:

  1. Route van de wijsheid die eindigde in leed en verdriet (vers 13-18)
  2. Route van plezier met als conclusie dat alles vluchtig is en najagen van wind (H 2:1-26)

Hij heeft al zijn verstandelijke, emotionele en geestelijke bekwaamheden gebruikt voor het onderzoek. En dat waren er nogal wat. Denk dus niet dat jij het beter weet.

 

1Koningen 3:12, NBV

12‭ ‭zal ik je wens vervullen. 

Ik zal je zo veel wijsheid en onderscheidingsvermogen schenken 

dat je iedereen vóór jou en na jou overtreft.


Wat opvallend is in het onderzoek van Salomo was dat het aards gericht was. Alles onder de hemel onderzocht hij. Hij noemt God wel in dit gedeelte, maar betrok Hem niet bij het onderzoek. De enige manier om er achter te komen dat je heil zoeken bij aardse zaken een trieste bezigheid is, een kwelling door God opgelegd. Een gevolg van de zondeval, de ongehoorzaamheid van de mensheid.


Genesis 3:17, NBV

17‭ ‭Tegen de mens zei hij: 

‘Je hebt geluisterd naar je vrouw, 

gegeten van de boom die ik je had verboden. 

Vervloekt is de akker om wat jij hebt gedaan, 

zwoegen zul je om ervan te eten, 

je hele leven lang.


Is er dan hoop? Jazeker! Jezus is onze hoop! Als Hij terug komt zal de kwelling ophouden te bestaan en komt er een einde aan deze vloek uit Genesis. Dan wordt alles nieuw!

Openbaring 21:4-5, NBV

‭4‭ ‭Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. 

Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht,

 geen pijn, want wat er eerst was is voorbij.’

‭ ‭5‭ ‭Hij die op de troon zat zei: ‘Alles maak ik nieuw!’

 -Ik hoorde zeggen: ‘Schrijf het op, want wat hier wordt gezegd is betrouwbaar en waar.’‭


Span je dus met hart en ziel in om die hoop nu al te pakken en van te genieten. Hij maakt recht wat krom is en laat je nu al van die nieuwheid ervaren, wanneer je er voor kiest je onderzoek naar levensvreugde te richten op Hem.


2Corinthiërs 5:17, NBV

‭17‭ ‭Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. 

Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen.‭


Dan zal je eindconclusie een andere zijn als die van de Prediker. Zijn wijsheid brengt namelijk geen verdriet en Zijn kennis geen smart. Als je nu al bezig bent je schatten te verzamelen in de hemel in plaats van op aarde, dan ben je een blij en gelukkig mens. Wat er ook gebeurt!


Mattheüs 6:19-21, NBV

‭19‭ ‭Verzamel voor jezelf geen schatten op aarde: 

mot en roest vreten ze weg en dieven breken in om ze te stelen.‭ ‭

20‭ ‭Verzamel schatten in de hemel, daar vreten mot noch roest ze weg,

 daar breken geen dieven in om ze te stelen.‭ ‭

21‭ ‭Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn.‭

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand