Grootse dingen

Prediker 2:4-11. Waar is jouw hart op gericht?

‭4‭ ‭Ook heb ik grootse dingen ondernomen: Ik heb voor mezelf paleizen gebouwd en wijngaarden geplant.‭
 ‭5‭ ‭Ik heb tuinen en parken aangelegd en daarin een keur van vruchtbomen geplant.‭
 ‭6‭ ‭Ik heb waterbekkens gegraven om een bos met jonge bomen te bevloeien.‭
 ‭7‭ ‭Ik heb slaven en slavinnen gekocht, en ook hun kinderen werden slaven in mijn huis. Ik bezat talrijke runderen, schapen en geiten, meer dan iedereen die voor mij in Jeruzalem heeft geregeerd.‭ 
‭8‭ ‭Ik heb goud en zilver opgestapeld en in de rijkdom gedeeld van koningen en landen. Ik heb zangers en zangeressen aangesteld en het genot geproefd van vele, vele vrouwen.‭ ‭
9‭ ‭Grootse dingen heb ik ondernomen en meer bezit vergaard dan iedereen die voor mij in Jeruzalem heeft geregeerd. En bij alles wat ik voor mezelf verworven had, behield ik ook mijn wijsheid.‭ ‭
10‭ ‭Alles wat mijn ogen vroegen heb ik ze gegund, elke vreugde die mijn hart verlangde heb ik het gegeven, en ik genoot naar hartelust van al het goede dat ik had verworven. Het was het loon voor mijn gezwoeg.‭ ‭
11‭ ‭Maar toen nam ik alles wat ik ondernomen had nog eens in ogenschouw, alles wat mijn moeizaam gezwoeg me opgeleverd had, en ik zag in dat het allemaal maar lucht en najagen van wind was. Het had geen enkel nut onder de zon.‭

Zoektocht naar grootse dingen


Een opsomming waar Salomo allemaal toe in staat was. Geen hoogbegaafdheid, maar Hoogbegaafdheid. Zoveel kwaliteit verenigd in één persoon ben ik niet tegengekomen en zal ik ook nooit tegenkomen, want zoals eerder gezegd: Één als Salomo was er voor hem niet geweest en zou er na hem nooit meer komen.

  • Een groot architect 
  • Een uitstekende hovenier
  • Werkgever van een groot bedrijf met veel personeel.
  • Herenboer
  • Bankdirecteur
  • Eigenaar van een concertgebouw.
  • Kunstkenner
  • Levensgenieter

10‭ ‭Alles wat mijn ogen vroegen heb ik ze gegund,

 elke vreugde die mijn hart verlangde heb ik het gegeven, 

en ik genoot naar hartelust van al het goede dat ik had verworven.

 Het was het loon voor mijn gezwoeg.‭ 

 

Waar is de lust van jouw hart op gericht? Om die vraag te kunnen beantwoorden is het zaak te weten waar je hart naar uitgaat. Naar dat wat deze wereld te bieden heeft, alles onder de zon, of naar God. De waarheid van de wereld of Gods waarheid? Hier is mijn hart Heer, spreek uw waarheid in mij.

Als je jong bent, zul je waarschijnlijk anders tegen het leven aankijken, dan wanneer je oud bent, zoals Salomo hier. Het leven lacht je wellicht toe, maar misschien ook helemaal niet. Als de dood echter voor de deur staat en je kijkt terug op je leven, wat zijn dan de zaken die je mee neemt naar de eeuwigheid en waar is die eeuwige plek voor jou? Van al die schatten die Salomo verzameld heeft in zijn leven kon hij er niet één meenemen. 

Er is er maar één die, terugkijkend op al zijn werken, kan zeggen: ‘Het was zeer goed!’ 

 

Genesis 1:31, NBV

31‭ ‭God keek naar alles wat hij had gemaakt 

en zag dat het zeer goed was.

 

Vestig je aandacht dus op Hem!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand