Genoegens van het leven

Prediker 2:1-3. Wat brengt de zoektocht naar de genoegens van het leven jou?

‭1‭ ‭Ik zei tegen mezelf: Kom, laat ik proberen de genoegens van het leven te smaken en te genieten van het goede. Maar ook dat, ontdekte ik, is enkel leegte.‭
 ‭2‭ ‭Vrolijkheid, zei ik tegen mezelf, is niet meer dan dwaasheid. En waar leidt vreugde toe?‭ ‭
3‭ ‭Ik heb mezelf ondergedompeld in de vrolijkheid van de wijn, en ik greep die dwaasheid aan om te onderzoeken of ik in mijn wijsheid-want die behield altijd de overhand-kon ontdekken wat een mens het beste doen kan, dat luttel aantal levensdagen dat hij doorbrengt onder de hemel.‭

Zoektocht naar geluk.


Ik zeg tegen mezelf

Wat zeg jij tegen jezelf als het gaat om levensvreugde? Er is niks mis met het genieten van het goede van het leven, maar je zult altijd ontdekken dat het slechts een tijdelijke verdoving is. Een drug die even werkt om vervolgens weer in de harde realiteit van het leven terecht te komen.

 

Diep in je hart blijft die leegte!

Spreuken 14:13, NBV

13‭ ‭Zelfs al lacht het hart, het lijdt pijn, 

vreugde eindigt altijd in verdriet.


Vrolijkheid =dwaasheid

Daarom is het dwaasheid om je leven lang ‘vreugde’ - genot en vermaak - na te jagen. Het leidt immers nergens toe.

 

Prediker 7:6, NBV

6‭ ‭want zoals de dorens knetteren onder de pot, zo knettert het lachen van de dwaas. Ook dat is enkel leegte.


Wat kan een mens het beste doen?

Dat gezegd hebbende. Wat kan een mens dan het beste doen in die korte tijd hier op aarde. Een goede vraag. Wat heeft werkelijk betekenis, is levensveranderend en brengt je verder? Als wijsheid in jouw leven de overhand heeft kan het niet anders dan dat je bij God terecht komt. Een relatie met Hem ís levensveranderend, vervult je met een vrede en liefde die alle verstand te boven gaat en brengt je regelrecht de eeuwigheid in waar deze hele materie, waar Salomo zich zo mee bezig houdt, totaal geen issue meer is.

 

Colossenzen 3:1-2, HSV

1‭ ‭Als u nu met Christus opgewekt bent, zoek dan de dingen die boven zijn, waar Christus is, Die aan de rechter hand van God zit.‭ ‭2‭ ‭Bedenk de dingen die boven zijn en niet die op de aarde zijn,

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand