Nachtrust

Prediker 2:18-23. Hoe staat het met jouw nachtrust?

‭18‭ ‭Van alles waarvoor ik me had afgebeuld onder de zon kreeg ik een afkeer. Ik zou het moeten achterlaten voor mijn opvolger,‭ ‭
19‭ ‭en wie zou kunnen zeggen of hij wijs of dwaas zou zijn? Toch zou hij de macht verwerven over alles wat ik met mijn wijsheid had bereikt. Ook dat is enkel leegte.‭ ‭
20‭ ‭Vertwijfeling beving me over alles wat ik had verworven en waarvoor ik had gezwoegd onder de zon.‭ ‭
21‭ ‭Ook al is een mens bij alles wat hij heeft bereikt bekwaam te werk gegaan, met wijsheid en kennis van zaken, hij moet het iemand geven die er niets voor heeft gedaan. Ook dat is niets dan leegte en een uiterst kwade zaak.‭ ‭
22‭ ‭Welk voordeel heeft de mens van alles wat hij moeizaam heeft verworven? Hij jaagt het na en zwoegt ervoor onder de zon,‭ ‭
23‭ ‭maar alle dagen van zijn leven brengen hem verdriet, alles wat hij onderneemt brengt hem niets dan smart. Zelfs ‘s nachts vindt hij geen rust. Ook dat is leegte.‭

Door mijn zorgen over morgen lig ik wakker in de nacht.


Wat gebeurt er met jouw nalatenschap? Heb je daar weleens over nagedacht? Komt het in vertrouwde handen en wordt er verder gebouwd met de wijsheid waar jij mee gebouwd hebt? Of heb jij je laten leiden door dwaasheid en hoop je dat je opvolgers wijzer zullen zijn dan jij was? Zie je de leegte van al dat zwoegen?

Bij Salomo bleek zijn vrees terecht te zijn. Zijn zoon Rehabeam was een dwaas.

 

1Koningen 12:12-14, NBV

12‭ ‭Toen Jerobeam en de andere IsraĆ«lieten na drie dagen bij koning Rechabeam terugkwamen, zoals hun gezegd was,

 ‭13‭ ‭gaf de koning hun een hardvochtig antwoord. Hij legde de raad van de oudsten naast zich neer‭ ‭

14‭ ‭en antwoordde zoals de jongemannen hem hadden aangeraden: 

‘Mijn vader heeft u een zwaar juk opgelegd, ik zal het nog verzwaren. 

Mijn vader heeft u gehoorzaamheid geleerd met zwepen, ik zal u gehoorzaamheid leren met schorpioenen.’


Is er nog hoop in al die hopeloosheid? Jazeker! Er is een zwoegen wat niet vergeefs is, wat bewaard wordt en meegenomen naar de eeuwigheid. Dat is het werk dat je mag doen onder de leiding van de Heilige Geest. Werk dat door de wereld vaak niet naar zijn juiste waarde geschat wordt, maar voor God zeer waardevol is.

 

1Corinthiƫrs 15:58, NBV

58‭ ‭Kortom, geliefde broeders en zusters, 

wees standvastig en onwankelbaar en zet u altijd volledig in voor het werk van de Heer,

 in het besef dat door de Heer uw inspanningen nooit tevergeefs zijn.

 

Daarom de aanmoediging om niet te wanhopen, maar je standvastig en onwankelbaar in te zetten voor het werk van de Heer. Laat je daarbij leiden door zijn Geest die zijn Woord in je leven wil en zal uitwerken als je je daar naar uitstrekt.

Een andere weg dan de weg van de Heer is er niet. Dat is een ‘Mission Impossible’ en bezorgt je alleen maar een slechte nachtrust. De constante vertwijfeling of dat wat je doet zijn waarde blijft behouden. Nu snap je waarschijnlijk ook waarom Jezus zo rustig sliep in de boot toen het stormde en Petrus tussen de bewakers sliep terwijl hij de dood voor ogen had. 

 

Markus 4:38, NBV

38‭ ‭Maar hij lag achter in de boot op een kussen te slapen.

 Ze maakten hem wakker en zeiden: 

‘Meester, kan het u niet schelen dat we vergaan?’

 

Handelingen 12:6, NBV

6‭ ‭In de nacht voordat hij voorgeleid zou worden, lag Petrus te slapen tussen twee soldaten,

 aan wie hij met twee kettingen was vastgeketend. 

Ook voor de deur van de kerker stonden bewakers.

 

Volkomen rust en zekerheid, ook als het stormt. Dat is alleen te vinden als je de weg van de Heer gaat.  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand