Tijd

Prediker 3:3. Hoe oud is jouw nieuwe mens?

‭3‭ ‭Er is een tijd om te doden 
‭en een tijd om te helen, 
‭een tijd om af te breken 
‭en een tijd om op te bouwen.‭

Gedood en afgebroken


Doden en helen. Afbreken en opbouwen. Tegenstellingen die je terug ziet in Gods handelen, het leven van Jezus en ons eigen geestelijk leven.

 

Gods handelen

Met name in het Oude Testament zie je hoe God in de omgang met zijn volk Israƫl doodde en heelde, afbrak en opbouwde.

 

Deuteronomium 32:39, NBV

39‭ ‭Zie het toch in: ik ben de enige, 

naast mij is er geen andere god. 

Ik laat sterven, ik geef leven, 

ik sla wonden en ik genees. 

Wanneer ik mijn macht laat gelden 

is er niemand die redding bieden kan.

 

Het is Gods almacht. Het gaat om de zegen en de vloek die hing aan het wel of niet gehoorzaam zijn aan de wet. Iedereen die leefde onder het oude verbond had daar mee te maken en was niet in staat te voldoen aan de eis van de wet. 

Dat laatste is vandaag de dag niet anders. Wat wel anders is, is dat God in zijn Zoon een nieuw verbond gesloten heeft en wij, als kinderen van van God, daarin opgenomen zijn.

 

Het leven van Jezus

Jesaja 53:5, NBV

5‭ ‭Om onze zonden werd hij doorboord, 

om onze wandaden gebroken. 

Voor ons welzijn werd hij getuchtigd, 

zijn striemen brachten ons genezing.

 

God houdt zoveel van de wereld, van jou en mij, dat Hij zijn Zoon liet sterven aan het kruis om ons genezing te geven. Zijn lichaam verbroken, maakte ons heel. Wat een liefde!

 

Ons eigen geestelijk leven

Romeinen 8:13b, NBV

13  Als u echter uw zondige wil doodt door de Geest, zult u leven.

 

Wil je dat en mag de Heilige Geest dat in jouw leven doen? Afrekenen met de oude mens, je oude natuur waarmee je geboren bent, net als ieder ander. De nieuwe mens aandoen, die je ontvangen hebt bij je wedergeboorte, die je ontvangen hebt toen je tot geloof kwam.

 

Efeziƫrs 4:20-24, NBG

20‭ ‭Maar gij geheel anders‭‭: gij hebt‭‭ Christus leren kennen‭‭.

 ‭21‭ ‭Gij toch‭‭ hebt van Hem gehoord‭‭ en zijt in Hem onderwezen‭‭, gelijkdit de waarheid is‭‭ in Jezus,

 ‭22‭ ‭dat gij, wat uw vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt‭‭, die ten verderve gaat‭‭, naar zijn misleidende begeerten,

 ‭23‭‭ dat gij verjongd wordt‭‭ door de geest van uw denken,‭ 

24‭ ‭en de nieuwe‭‭ ‭mens‭‭ aandoet‭‭, die naar [de wil van] God geschapen is‭‭ in waarachtige gerechtigheid en heiligheid.

 

Tijd dus om die oude mens af te breken en de nieuwe mens op te bouwen. Hoe doet de Heilige Geest dat? Door de kracht van het Woord van God. Met een vlijmscherp tweesnijdend zwaard van het Woord snijdt Hij in het diepst van je wezen de oude mens los van de nieuwe mens. Dan doet zeer, maar het brengt heling en het bouwt je op. Ik wil niets liever. Jij ook?


 HebreeĆ«n 4:12, NBV

‭12‭ ‭Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: 

het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, 

en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden.‭

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand