Hetzelfde lot

Prediker 2:12-17.  Wat is jouw lot?

‭12‭ ‭Ik nam nog eens in ogenschouw wat wijs is, en wat dwaas en onverstandig is. Wat zou de koning na mij doen met alles wat zijn voorgangers tot stand hebben gebracht?‭ ‭
13‭ ‭Zeker, ik zag wel in dat wijsheid nuttiger is dan dwaasheid, zoals het licht nuttiger is dan de duisternis.‭ ‭
14‭ ‭Een wijze ziet tenminste wat hij doet, terwijl een dwaas in het duister tast. Maar ik weet ook dit: beiden treft hetzelfde lot.‭ ‭
15‭ ‭Wat de dwaas treft, treft ook mij, zei ik tegen mezelf, dus waarvoor ben ik eigenlijk zo uitermate wijs geweest? Ook dat is enkel leegte.‭ ‭
16‭ ‭Want zowel de wijze als de dwaas zal snel worden vergeten, beiden worden ze voorgoed vergeten. Hoe bitter dat de wijze sterft, niet anders dan de dwaas.‭ ‭
17‭ ‭Ik kreeg een afkeer van het leven. Elke bezigheid onder de zon ging me tegenstaan, want het is niet meer dan lucht en najagen van wind.‭

Zoektocht


De wijsheid die op aarde te verkrijgen is heeft hetzelfde eindstation als de dwaasheid.

 

Psalmen 49:10, NBV

10 Dit zien we: wijze mensen sterven, 

maar ook dommen en dwazen vergaan 

en laten hun vermogen achter.

 

Deze conclusie is al eerder gedaan. Of je nu wijs bent of dwaas, de rijkdom die je vergaard hebt op aarde kan  je niet meenemen.

Ik moet denken aan al die mensen die beweren dat ze met goed leven er wel komen. ‘Als de weegschaal met goede, wijze daden maar doorslaat naar de goede kant, dan kom je er wel,’ zeggen ze. Niet dus! Leeg is de conclusie van de Prediker en ook die van mij.

Op een gegeven moment ben je vergeten. Ik loop regelmatig langs het graf van mijn vader om hem te gedenken. Zullen mijn kinderen dat ook doen? En hun kinderen? Op een gegeven moment is mijn vader vergeten. Weg uit de herinnering. Zo vergaat het ons allemaal.

Krijg jij ook al een afkeer van het leven, net als de Prediker? Mooi, want dan ben je op de goede weg.

 

Johannes 12:25, NBV

25‭ ‭Wie zijn leven liefheeft verliest het,

 maar wie in deze wereld zijn leven haat,

 behoudt het voor het eeuwige leven.

 

Dan ga je de weg vinden naar Hem die zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven’! Dan vind je het leven in al zijn volheid, een leven met Hem tot in eeuwigheid.

 

Johannes 10:10, NBV

10‭ ‭Een dief komt alleen om te roven, te slachten en te vernietigen, 

maar ik ben gekomen om hun het leven te geven in al zijn volheid.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand