Ik

Spreuken 30:2-3. Hoe wijs is jouw ‘ik’?

‭2‭ ‭Ik ben dommer dan ieder ander, 
‭elk menselijk inzicht ontbreekt mij.‭ ‭
3‭ ‭Ik heb geen wijsheid opgedaan, 
‭van de Heilige weet ik niets.‭

Psalm 139

Psalmen 139:6, NBG
‭6‭ ‭Het begrijpen‭ is mij‭ ‭te‭ ‭wonderbaar‭‭‭‭, te verheven‭‭, ik kan‭‭ er niet‭ bij.‭

Lees Psalm 139 en je begrijpt wat Agur hier bedoelt te zeggen. Er is geen sprake van een verstandelijke beperktheid bij Agur, maar hij beziet zijn eigen ‘ik’ ten opzichte van de Heilige. Dan komt hij tot de conclusie dat hij dommer is dan ieder ander, dat elk inzicht hem ontbreekt en hij zelf geen wijsheid heeft opgedaan. Dan komt hij in een houding van nederigheid die het begin van ware wijsheid is. Dan leg je je eigen ‘ik’ af en geef je je over aan de Heilige. Wie dat is hoor je in de volgende overdenking. Ik help je alvast op weg:

Galaten 2:20, NBV
‭20‭ ‭ikzelf leef niet meer, maar ………….
 Mijn leven hier op aarde leef ik in het geloof in …………..

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand