Angst voor mensen

Spreuken 29:25-26. Wat voor invloed heeft vrees voor mensen op jouw leven?

‭25‭ ‭Angst voor mensen is een valstrik, 
‭wie op de ‭HEER‭ vertrouwt, wordt beschermd.‭ ‭26‭ ‭Velen zoeken de gunst van een heerser, 
‭maar alleen bij de ‭HEER‭ vindt een mens zijn recht.‭

Mijn ziel.


Ik ben een te groot deel van mijn leven in de greep geweest van vrees voor mensen. Het heeft me meer dan mij lief is beïnvloed in mijn doen en laten. Het heeft me belemmerd mezelf te zijn, de waarheid te spreken en te doen wat God wil. Het is werkelijk een valstrik voor wie zich er aan overgeven en/of bij neerleggen. 
Dat heb ik echter nooit gedaan. Al jong was ik mij bewust van deze valstrik en heb ik door schade en schande moeten leren te vertrouwen op God en niet op mensen, om steeds meer te ontdekken dat Hij mijn Beschermer is, niet mensen.
Daarom wil ik niet de gunst van mensen zoeken, ook al merk ik dat mijn ziel nog steeds geneigd is dat wel te doen. Ik leg mijn ziel het zwijgen op met de woorden uit Psalm 42:5 en 11.

Psalmen 42:5, NBV
‭5‭ ‭Wat ben je bedroefd, mijn ziel, 
‭en onrustig in mij. 
‭Vestig je hoop op God, 
‭eens zal ik hem weer loven, 
‭mijn God die mij ziet en redt. 

Psalmen 42:11, NBV
‭11‭ ‭Wat ben je bedroefd, mijn ziel, 
‭en onrustig in mij. 
‭Vestig je hoop op God, 
‭eens zal ik hem weer loven, 
‭mijn God die mij ziet en redt.‭

Psalmen 43:5, NBV
‭5‭ ‭Wat ben je bedroefd, mijn ziel, 
‭en onrustig in mij. 
‭Vestig je hoop op God, 
‭eens zal ik hem weer loven, 
‭mijn God die mij ziet en redt.‭

‭‭Drie keer exact hetzelfde vers in twee hoofdstukken. Alsof de Vader, de Zoon en de Geest dit met kracht tegen je willen zeggen: ‘Vestig je hoop op God!’De kracht van herhaling! Daarom ook het lied dat ik geschreven heb. Dat helpt om steeds weer te herhalen en voor ogen te houden dat mijn ziel een onbetrouwbare leidsman is, die steeds betrouwbaarder kan worden wanneer de Heilige Geest de regie in handen krijgt, mijn hoop te vestigen op God. Daar heb ik me naar uitgestrekt en dat heeft mijn leven veranderd. Neem daarbij het ouder worden en je gaat je minder druk maken om wat anderen zeggen, denken en vinden. 
Vandaag dus een spreuk die mijn leven lang één van mijn lijfspreuken is. Ik blijf het herhalen. Wel uit de NBG, want daar liggen mijn roots :)

Spreuken 29:25, NBG
‭25‭ ‭Vrees‭ voor mensen‭ spant‭‭ een strik‭,
 maar wie op de HERE‭ vertrouwt‭‭,
 is onaantastbaar‭‭.‭

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand