Omgaan met

Spreuken 28:7. Met wie ga jij om en wat voor effect heeft dat op jouw geestelijk leven?

7 ‭Een zoon met inzicht houdt zich aan wat hem is geleerd, 
‭wie met brassers omgaat, maakt zijn vader te schande.

Pas op voor misleiding.


‘Waar je mee omgaat, daar word je mee besmet’. Dit is zeker van toepassing op de spreuk van vandaag. Te vaak heb ik gezien dat jonge mensen van de weg van de Heer afdwaalden door verkeerde keuzes te maken in vriendschappen. Dan is het, in het geval van jonge mensen die christelijk opgevoed zijn, de vraag hoe sterk die geleerde levenslessen aanwezig zijn in hun leven en of ze bereid zijn hun keuzes daarop te baseren. Wat dat betreft trekt de wereld enorm aan onze jongeren en is de verleiding groot om mee te gaan met het gedachtengoed van de wereld. Een gedachtengoed dat steeds verder af komt te staan van de weg die God ons leert naarmate de wederkomst van Jezus dichterbij komt. Het is echt niet gemakkelijk voor onze jongeren.
Daarom dat het zo belangrijk is dat ze de juiste vrienden kiezen. In onze jeugd waren we bevoorrecht dat er een open huis in de stad was waar we dagelijks terecht konden om elkaar te ontmoeten. Daar vormden christenjongeren de meerderheid en werden vriendschappen voor het leven gesloten en huwelijkspartners gevonden met een gezamenlijke passie: Jezus volgen! Ik heb mijn vrouw daar gevonden en ben daar tot vandaag de dag zeer dankbaar voor. Ongelovige jongeren die in deze groep terecht kwamen leerden Jezus kennen en vonden de weg die ze moesten gaan. Precies het tegenovergestelde van waar de spreuk van vandaag over gaat. 
Kijk je naar de zoon van Salomo die op de troon kwam na Salomo, Rechabeam, dan zie je hoe hij onder invloed van verkeerde vrienden verkeerde keuzes maakte, die uiteindelijk leidde tot een scheuring van het rijk en een verder afglijden naar een leven los van God.

1Koningen 12:1-14  / NBV
1 ‭Rechabeam ging naar Sichem, waar heel IsraĆ«l was samengekomen om hem tot koning uit te roepen.2 ‭Jerobeam, de zoon van Nebat, hoorde hiervan, maar hij bleef in Egypte, waarheen hij voor koning Salomo was gevlucht.3 ‭Daarom werden er boden gestuurd om hem te halen, en samen met de verzamelde IsraĆ«lieten wendde hij zich tot Rechabeam met het volgende verzoek:4 ‭‘Uw vader heeft ons een zwaar juk opgelegd. Maakt u onze taak nu minder zwaar, verlicht het juk waarmee uw vader ons heeft belast, dan zullen wij u dienen.’5 ‭‘Geef me drie dagen bedenktijd, ‘antwoordde Rechabeam, ‘en kom dan bij me terug.’ Toen het volk was weggegaan,6 ‭raadpleegde Rechabeam de oudsten die zijn vader Salomo ter zijde hadden gestaan toen die nog leefde: ‘Wat raadt u mij aan? Wat moet ik het volk antwoorden?’7 ‭‘Als u zich nu een dienaar van het volk toont, ‘zeiden ze, ‘en het van dienst bent met een welwillend antwoord, zal het u voor altijd dienen.’8 ‭Maar hij legde de raad van de oudsten naast zich neer en raadpleegde de jongemannen die met hem waren opgegroeid en die hem nu ter zijde stonden:9 ‭‘Wat raden jullie aan? Wat moeten wij het volk antwoorden op zijn verzoek om het juk te verlichten dat mijn vader het heeft opgelegd?’10 ‭De jongemannen zeiden tegen hem: ‘Het volk heeft je gevraagd om het te ontlasten van het zware juk dat je vader het heeft opgelegd. Welnu, zeg tegen hen: “Mijn pink is dikker dan het lid van mijn vader!11 ‭Mijn vader heeft u een zwaar juk opgelegd, ik zal het nog verzwaren. Mijn vader heeft u gehoorzaamheid geleerd met zwepen, ik zal u gehoorzaamheid leren met schorpioenen!”’12 ‭Toen Jerobeam en de andere IsraĆ«lieten na drie dagen bij koning Rechabeam terugkwamen, zoals hun gezegd was,13 ‭gaf de koning hun een hardvochtig antwoord. Hij legde de raad van de oudsten naast zich neer14 ‭en antwoordde zoals de jongemannen hem hadden aangeraden: ‘Mijn vader heeft u een zwaar juk opgelegd, ik zal het nog verzwaren. Mijn vader heeft u gehoorzaamheid geleerd met zwepen, ik zal u gehoorzaamheid leren met schorpioenen.’

De les van deze geschiedenis is de les van vandaag. Kies je vrienden zorgvuldig en luister naar de wijze raad van hen die je voorgegaan zijn en je inzicht geven in een leven met de Heer. En weet dat er altijd een weg terug is wanneer je de verkeerde keuzes gemaakt hebt. Heb dan de moed om andere vrienden te kiezen en opgenomen te worden in een gemeenschap die jou helpt het leven te leven zoals God het bedoeld heeft. Dat kun je niet alleen. Daar hebben we elkaar voor nodig.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand