Bron

Spreuken 16:22. Wat is de bron van jouw leven waaruit je regelmatig put?

22 ‭‭Inzicht is een bron van leven, 
‭dwazen worden met dwaasheid gestraft.‭ 

Bron van levend water.


Deze week had ik met iemand een gesprek over de worstelingen in ons leven met ons lichaam en onze ziel (gevoel, wil en verstand). Een worsteling die voortkomt uit het feit dat ons lichaam en onze ziel sterfelijk zijn en daarom vatbaar voor zonden. Samen kwamen we tot de conclusie dat we moeten bouwen en vertrouwen op datgene in ons dat onsterfelijk is en niet vatbaar voor de zonden. Een bron die geslagen wordt wanneer je kiest voor een leven met God. Johannes zegt er het volgende over:

Johannes 6:63  / NBV
63 ‭‭De Geest maakt levend, het lichaam dient tot niets. Wat ik gezegd heb is Geest, en leven.‭ 

De spreuk van vandaag noemt inzicht een bron van leven. In de grondtekst en in andere vertalingen wordt het woord ‘verstand’ gebruikt. Verstand kan alleen een bron van leven zijn wanneer de Geest er de regie over heeft. Is dat niet het geval, dan leidt verstand alleen maar tot dwaasheid en uiteindelijk tot de dood, want het zielse verstand is sterfelijk.
In zijn gesprek met de Samaritaanse vrouw bij de put zegt Jezus er het volgende over:

Johannes 4:13-14  / NBV
13 ‭‭‘Iedereen die dit water drinkt (verstand zonder de Geest) zal weer dorst krijgen, ‘zei Jezus,‭ 14 ‭‭‘maar wie het water drinkt dat ik hem geef (verstand met de Geest), zal nooit meer dorst krijgen. Het water dat ik geef, zal in hem een bron worden waaruit water opwelt dat eeuwig leven geeft.’‭ 

Een waar woord. ‘Hier is mijn verstand Heer. Heilige Geest, neem de regie en laat die bron vandaag opwellen in en door mijn ziel en mijn lichaam, zodat anderen het leven gaan zien.’ 
Wil je weten wat er dan gebeurt? Lees dan maar eens hoe het afloopt met de Samaritaanse vrouw.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand