Woorden

Prediker 5:2-3. Wat is jouw gebed?


2‭ ‭ Wees niet te snel met uw mond, 

en laat uw hart zich niet haasten 

een woord te uiten voor het aangezicht van God. 

Want God is in de hemel 

en u bent op de aarde. 

Laat daarom uw woorden weinig in aantal zijn.

3‭ ‭‭ Want zoals de droom komt door veel bezigheid, 

‭‭ zo ook het gepraat van de dwaas door veelheid van woorden.

 

Mijn gebed



Vandaag gaan we dezelfde weg als gisteren, maar nu niet met ons hart en voeten, maar met ons hart en mond en dan met name de woorden die we spreken tot God in onze gebeden. Ook je woorden laten de toestand van je hart zien, net als je voeten. Heb je veel woorden nodig in het spreken tot God, of doe je dat te haastig, let dan eens op je hartsgesteldheid. Is je hart gericht op Gods bezigheden of die van jezelf? Al die drukke bezigheden van jezelf leiden namelijk tot omhaal van woorden, net zoals dromen veroorzaakt worden door drukke bezigheden. 

 

Mattheüs 6:6-7, HSV

6‭ ‭Maar u, wanneer u bidt, ga in uw binnenkamer, 

sluit uw deur en bid tot uw Vader, Die in het verborgene is; 

en uw Vader, Die in het verborgene ziet, zal het u in het openbaar vergelden.‭ ‭

7‭ ‭Als u bidt, gebruik dan geen omhaal van woorden zoals de heidenen, 

want zij denken dat zij door de veelheid van hun woorden verhoord zullen worden.

 

De kunst van het spreken met God ligt met name in het opzoeken van de rust, zoals Jezus regelmatig deed. 

 

Lukas 6:12, HSV

12‭ ‭Het gebeurde in die dagen dat Hij naar buiten ging, 

naar de berg, om te bidden; 

en Hij bleef heel de nacht in gebed tot God.

 

Ik weet zeker dat Jezus in die hele nacht bidden geen omhaal van woorden gebruikt heeft, maar dat ieder woord dat Hij sprak raak was. Waarom? Omdat het met Zijn hartsgesteldheid meer dan goed zat. Op die berg was Hij in volkomen rust, los van alle bezigheden van de dag. Op die berg sprak Hij geen woord teveel.

Kijk ik dan naar mezelf, dan betrap ik mij er heel vaak op dat ik tijdens mijn gebeden in mijn denken opgeslokt wordt door de bezigheden van de dag. De enige momenten dat ik zeker weet dat ik geen woord teveel spreek en dat elk woord raak is, zijn de momenten dat ik in tongen bid. Dan is mijn hart los van mijn ziel - mijn gevoel, wil en verstand - en volkomen gericht op God. Dan is de deur naar al mijn aardse bezigheden gesloten en zit ik in mijn binnenkamer.  Ik koester die momenten dicht bij God en bid jou toe dat je, tot opbouw van  je persoonlijk leven en je persoonlijke relatie met God, meer zult gaan bidden in tongen. Samen met God in je binnenkamer, de deur gesloten. De Heilige Geest wil het je leren.

En als je daar in je moeders taal tot God spreekt, doe het dan zonder omhaal en realiseer je steeds dat God in de hemel is en jij op aarde. Kijk uit wat je belooft en beproef God niet door Hem voor jouw karretje te spannen. Het is ‘niet mijn wil, maar de Uwe geschiede’ en niet ‘niet Uw wil, maar de mijne geschiede’. Geen eigen gedachtenspinsels, maar rake woorden. 

We gaan tot slot dezelfde weg als gisteren. Een weg die zonder omhaal van woorden een krachtig gebed oplevert wat je dicht bij God brengt.

 

Door de deur

‘Hier ben ik Heer. Van U.’

 

Het brandofferaltaar:

‘Vergeef mij.’

 

Het wasvat

‘Reinig mij.’

 

De kandelaar:

‘Vervul mij.’

 

De tafel met toonbroden:

‘Voed mij.’

 

Het reukofferaltaar:

Hier ben ik Heer. Voor U.

 

Psalmen 19:14, HSV

14‭ ‭Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart 

welgevallig zijn voor Uw aangezicht, 

HEERE, mijn rots en mijn Verlosser!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand