Beloven

Prediker 5:4-7. Wat heb jij beloofd?


4‭ ‭Wanneer u aan God een gelofte doet,

stel dan niet uit die na te komen, 

want Hij heeft geen welgevallen aan dwazen. 

Kom na wat u belooft.‭ ‭

5‭ ‭Het is beter dat u niet belooft, 

dan dat u belooft maar niet nakomt.‭ ‭

6‭ ‭Sta uw mond niet toe, 

uw vlees te doen zondigen. 

Zeg ook niet in de tegenwoordigheid van de engel: 

dat was een vergissing. 

Waarom zou God zeer toornig worden om wat u zegt, 

en het werk van uw handen te gronde richten?‭ 

7‭ ‭Want zoals er in een veelheid aan dromen veel vluchtigs is, 

zo is het ook met de veelheid van woorden. 

Daarom: vrees God!


Ben ik tot daden bereid?


Als het gaat om beloftes, dan kun je gaan staan op die van God. Twijfel niet aan de vervulling en ga er op staan. Zeker op de momenten dat de machten van de duisternis je het vuur aan de schenen leggen. Voortbordurend op het naderen tot God uit de overdenkingen van de afgelopen dagen, wordt dit mooi verwoord in Hebreeën:

 

Hebreeën 10:22-23, HSV

22‭ ‭laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof,

 nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en ons lichaam gewassen is met rein water.‭ ‭

23‭ ‭Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vast houden, 

want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw.

 

God is trouw en doet wat Hij belooft!

Als het gaat om onze beloftes, is waakzaamheid geboden. Denk eerst goed na voordat je een belofte doet aan een ander en/of aan God. Want beloof je iets, dan houdt God je er ook aan. De Prediker waarschuwt ons voor ondoordachte beloftes. Toen ik het lied van vandaag schreef, de Pinkster-proclamatie, moest ik wel goed nadenken over het zinnetje: ‘Totdat Hij komt, tot daden bereid’. Ben ik dat wel? Wat voor offer ben ik bereid te brengen om gehoorzaam te zijn aan de roepstem van God? Dat zijn vragen waar je goed over moet nadenken, om te voorkomen dat je in een valstrik loopt. Ik heb heel wat radicale liedjes geschreven en radicale woorden gesproken. God houdt mij daar aan. Gisteren nog: ‘Hier ben ik Heer, van U en voor U.’ De Prediker spoort ook mij aan nog bewuster na te denken over de teksten die ik schrijf, liedjes die ik zing en woorden die ik spreek. Ben je namelijk niet van plan je aan beloftes te houden, dan kun je beter zwijgen. 

Geen beloftes doen is namelijk ook een optie. En beloftes doen die maken dat jij en anderen moeten zondigen, moet je zeker nalaten. Al heb je die gedaan, herroep ze dan en belijd ze aan God.

Gelukkig hoeven we het waarmaken van beloftes niet alleen te doen. God is het die door de Heilige Geest zowel het willen als het werken in ons uit wil werken. 

 

Filippenzen 2:12-13  / NBV

12 Geliefde broeders en zusters, u bent altijd gehoorzaam geweest toen ik bij u was. 

Wees het des te meer nu ik niet bij u ben. 

Blijf u inspannen voor uw redding, en doe dat in diep ontzag voor God,

13 want het is God die zowel het willen als het handelen bij u teweegbrengt, omdat het hem behaagt.

 

Doen wat je belooft hebt staat daarom ook in direct verband met de volheid van de Geest. Strek je daar elke dag naar uit. Vlucht in je zwakheid naar Hem toe, zodat zijn kracht  in en door jouw leven heen geopenbaard kan worden en je kan doen wat je beloofd hebt.

 

2Corinthiërs 12:9  / NBV

‘Je hebt niet meer dan mijn genade nodig, want kracht wordt zichtbaar in zwakheid.’ 

Dus laat ik mij veel liever voorstaan op mijn zwakheid, zodat de kracht van Christus in mij zichtbaar wordt.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand