Wegjagen

Spreuken 22:10. Wat moet er uit jouw leven weggejaagd worden en hoe doe je dat?

10 ‭Jaag een spotter weg, en de ruzie is voorbij, 
‭twistgesprekken en beledigingen houden op.

Reinheid en waarheid.


Dit is de derde keer in dit hoofdstuk dat we opgeroepen worden te leven in reinheid en waarheid, zoals het lied van vandaag zegt. Vandaag met de nadruk op het wegjagen van alles wat een leven van reinheid en waarheid in de weg staat. Hier worden spotters genoemd, maar het kunnen ook andere zaken zijn. Laat ik ze in drie hoofdcategorieën benoemen:

1) Andere mensen.
2) Satan en demonen.
3) Je eigen zondige wil.

1) Andere mensen
Soms is het nodig een punt te zetten achter relaties met andere mensen en afstand van ze te nemen. Ruziezoekers, roddelaars en mensen die alleen maar bezig zijn anderen te beledigen horen daar zeker bij. 
Het is aan jou om samen met de Heer te bepalen welke mensen weggejaagd moeten worden uit je leven. Een belangrijke toetssteen daarbij is het effect wat ze hebben op jouw leven wat betreft reinheid en waarheid. 
Zo heb ik in mijn tienertijd afstand moeten nemen van mijn vrienden uit het dorp, omdat ze niet de weg gingen die ik graag wilde gaan. Een weg met de Heer. Dat was een proces die zich min of meer automatisch voltrok, naarmate ik er voor koos meer om te gaan met vrienden die de weg van de Heer volgden. Ik vervreemde van mijn oude vrienden.

2) Satan en demonen
Die jaag ik dagelijks weg. Meerdere malen op een dag zelfs. Wat een vervelend stelletje is dat zeg. Hoe ze zich proberen te nestelen in je denken en vanuit je denken in je daden, is bloed irritant. Houd ze buiten de deur. Hang de alarmbellen op! Zet een knuppel bij de deur! Er uit met dat schorem. 
Krasse taal, maar zo beleef ik dat ook. Ze hebben maar één doel: onreinheid en leugen zaaien in je leven om je van God af te houden. 
Mijn lijftekst om ze de deur te wijzen is:

Jakobus 4:7  / NBV
7 ‭Onderwerp u dus aan God, en verzet u tegen de duivel, dan zal die van u wegvluchten.

Mijn dagelijkse gebed is:
‘Ik onderwerp me alleen maar aan God en biedt weerstand tegen satan en zijn demonen. In de naam van Jezus, wegwezen!’ 
Die autoriteit heb je, omdat Jezus Overwinnaar is en in jou is.

3) Je eigen zondige wil
Wijs met één vinger naar een ander en er wijzen er drie naar jezelf. De vlieger van anderen of satan en demonen de schuld geven van de leugens en onreinheid in je leven gaat niet altijd op. Je hebt ook te dealen met je oude natuur die, als je niet heel dicht bij Hem blijft, zo weer opspeelt. Het is zo belangrijk dat je eigen wil, die voortkomt uit je oude natuur, gedood wordt en dat de wil van God gaat regeren in je leven, omdat je oude natuur je aanzet tot onreinheid en leugens (zonde). Romeinen 8:13 is daarom ook al jaren één van mijn lijfteksten die ik dagelijks bid.

Romeinen 8:12-13  / NBV
12 ‭Broeders en zusters, we hoeven ons niet langer te laten leiden door onze eigen wil.13 ‭Als u dat wel doet, zult u zeker sterven. Als u echter uw ‭zondige‭ ‭wil‭ doodt door de Geest, zult u leven.

‘Heilige Geest, dood de werken van mijn zondige wil!’
Laat dat ook jouw gebed zijn en vraag God wat er weggejaagd moet worden uit je leven. Laat je niet knechten door anderen, satan en demonen en je eigen zondige wil. Die hebben de regie niet. Jij hebt de regie en kunt besluiten je onder de heerschappij van de Allerhoogste te stellen. En geloof me: Geen veiligere plek als daar, gekoesterd in zijn liefde en zorg.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand