Belofte

Spreuken 20:25. Hoe voorkom je dat beloftes een valstrik worden?

25 ‭Wie God ondoordacht een belofte doet 
‭en zich pas later afvraagt of hij haar kan houden, 
‭zet een valstrik voor zichzelf.

Tot daden bereid.


Pinksterweekend! Een mooi moment voor dit vers. Laten we het eens beschouwen vanuit de Pinksterboodschap. De belofte van de uitstorting van de Heilige Geest. En als God iets belooft, dan doet Hij dat ook, dus de Heilige Geest is uitgestort!
Als het gaat om beloftes, dan kun je gaan staan op die van God. Twijfel niet aan de vervulling en ga er op staan. Zeker op de momenten dat de machten van de duisternis je het vuur aan de schenen leggen. 
Als het gaat om onze beloftes, is waakzaamheid geboden. Denk eerst goed na voordat je een belofte doet aan een ander en/of aan God. Want beloof je iets, dan houdt God je er ook aan. In de Spreuk van vandaag gaat het om ondoordachte beloftes. Toen ik het lied van vandaag schreef, de Pinkster-proclamatie, moest ik wel goed nadenken over het zinnetje: ‘Totdat Hij komt, tot daden bereid’. Ben ik dat wel? Wat voor offer ben ik bereid te brengen om gehoorzaam te zijn aan de roepstem van God? Dat zijn vragen waar je goed over moet nadenken, om te voorkomen dat je in een valstrik loopt. 
De Pinksterboodschap geeft dan wel hoop, kracht en richting. Je hoeft het niet alleen te doen. God is het die door de Heilige Geest zowel het willen als het werken in je uit wil werken. 

Filippenzen 2:12-13  / NBV
12 ‭Geliefde broeders en zusters, u bent altijd gehoorzaam geweest toen ik bij u was. Wees het des te meer nu ik niet bij u ben. Blijf u inspannen voor uw redding, en doe dat in diep ontzag voor God,13 ‭want het is God die zowel het willen als het handelen bij u teweegbrengt, omdat het hem behaagt.

Doen wat je belooft hebt staat daarom ook in direct verband met de volheid van de Geest. Strek je daar elke dag naar uit. Vlucht in je zwakheid naar Hem toe, zodat zijn kracht zich in en door jouw leven heen geopenbaard kan worden en je kan doen wat je beloofd hebt.

2CorinthiĆ«rs 12:9  / NBV
9 ‭‘Je hebt niet meer dan mijn genade nodig, want kracht wordt zichtbaar in zwakheid.’ Dus laat ik mij veel liever voorstaan op mijn zwakheid, zodat de kracht van Christus in mij zichtbaar wordt.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand