Woorden

Prediker 10:12-15, HSV

‭12‭ ‭Woorden uit de mond van een wijze zijn aangenaam, maar de lippen van een dwaas verslinden hemzelf.‭ ‭13‭ ‭Het begin van de woorden uit zijn mond is dwaasheid en het laatste uit zijn mond boosaardige zotternij.‭ ‭14‭ ‭De dwaas gebruikt veel woorden, maar de mens weet niet wat er gebeuren zal. Wat er na hem zal gebeuren, wie zal het hem bekendmaken?‭ ‭15‭ ‭Het zwoegen van de dwazen maakt hen moe, omdat zij niet weten ‭hoe zij‭ naar de stad moeten gaan.‭


#Woorden 

Waarover spreek jij?


De Prediker borduurt verder op de ‘meesterbezweerder’ uit de vorige overdenking en dan in het bijzonder de woorden die we spreken. Als jij je eigen ‘meesterbezweerder’ bent, de regie hebt over wat je spreekt, zullen het dwaze woorden zijn die hol en leeg zijn. Je denkt de toekomst te kennen en spreekt daarover, maar je weet niets. Alleen God kent de toekomst en openbaart dat aan wie Hij wil. 


Jakobus 4:13-16, BOEK

‭13‭ ‭Er zijn mensen onder u die zeggen: "Vandaag of morgen gaan we naar die en die stad om zaken te doen. Wij zullen er een jaar blijven en goed winst maken."‭ ‭14‭ ‭Hoe weet u wat er morgen met u zal gebeuren? Uw leven lijkt op een damp, die er nu is en straks weer verdwijnt.‭ ‭15‭ ‭U kunt beter zeggen: "Als de Here het wil, zullen wij leven en dit of dat doen."‭ ‭16‭ ‭Maar de manier waarop u nu praat, getuigt van zelfingenomenheid. Dat is niet goed.‭


Houd dus op met kringetjes draaien om jezelf en te spreken over zaken die uiteindelijk alleen maar te maken hebben met jezelf, die zelfingenomen zijn.

Richt je op God en spreek over Hem! Laat de ‘meesterbezweerder’ de Heilige Geest zijn en geef Hem de regie over je spreken. Dan zullen je woorden aangenaam zijn, dan kun je spreken over een toekomst die God voor ogen heeft en dan weet je hoe je zaken aan moet pakken zonder moe te worden.


Jesaja 40:31, HSV

‭31‭ ‭maar wie de HEERE ‭verwachten‭, zullen ‭hun‭ kracht vernieuwen, 

‭zij zullen ‭hun‭ vleugels uitslaan als arenden, 

‭zij zullen snel lopen en niet afgemat worden, 

‭zij zullen lopen en niet moe worden.‭


Tot slot een aanmoediging vanuit de Psalmen om woorden te spreken die er werkelijk toe doen.


Psalmen 37:30, BOEK

‭30‭ ‭De oprechte mens spreekt wijze woorden en alles wat hij zegt, is eerlijk.‭


Psalmen 40:9, BOEK

‭9‭ ‭Ik vertel de blijde boodschap van Uw liefde en rechtvaardigheid in de samenkomsten. U weet HERE, dat ik niet zal nalaten over U te spreken.‭


Psalmen 40:10, BOEK

‭10‭ ‭Ik verzwijg Uw rechtvaardigheid niet en spreek over Uw trouw en bewaring. Aan grote groepen mensen vertel ik over Uw goedheid en liefde en waarheid.‭


Psalmen 71:15, BOEK

‭15‭ ‭Ik zal spreken over Uw rechtvaardigheid en recht; dag in, dag uit vertellen hoe U bevrijdt. Ik kan er niet over ophouden.‭


Psalmen 71:16, BOEK

‭16‭ ‭Overal waar ik kom, zal ik spreken over de macht en majesteit van de Almachtige HERE. Alleen over Uw rechtvaardigheid zal ik vertellen.‭


Psalmen 71:17, BOEK

‭17‭ ‭O God, sinds ik een kind was, hebt U mij alles geleerd; tot op de dag van vandaag vertel ik anderen over Uw wonderen.‭


Psalmen 71:18, BOEK

‭18‭ ‭Nu ben ik oud en grijs, mijn God; laat mij nu niet in de steek! Ik zal deze nieuwe generatie vertellen over Uw macht. Wie het maar horen wil, vertel ik over Uw kracht.‭


Wees wijs en laat je leiden door deze woorden! Leid ons door uw Geest, o Heer!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand