Tijd

Prediker 3:7. Wat is jouw noodkreet?

‭7‭ ‭Er is een tijd om te scheuren 
‭en een tijd om te herstellen, 
‭een tijd om te zwijgen 
‭en een tijd om te spreken.‭

Ik help je


Als ik woonde in een cultuur waar het scheuren van je kleren een teken was van (be)rouw en droefheid, dan had ik in mijn leven al heel wat kleren gescheurd. Vorige maand nog, toen mijn moeder overleed. Of in de tijd dat mijn familie verscheurd raakte door echtscheiding. En al die keren dat kerken uit elkaar scheurden en nieuwe kerken ontstonden door die scheuringen, in plaats van door aanwas van nieuwe gelovigen. En al die keren dat ik weer moest buigen voor God met een berouwvol hart, omdat ik er weer voor gekozen had een andere weg in te slaan dan de weg van de Heer.

Er zouden weinig kleren overblijven.

Maar prijs de Heer. Hij is een God van herstel!

 

Want het geknakte riet

 verbreekt Hij niet.

Al wat beschadigd is

 herstelt Hij op den duur.

 

En even verderop in het lied:

 

Want een verbroken hart

 veracht Hij niet.

Al wat vernederd is

 verhoogt Hij op den duur.

(Opwekking 411)

 

Jesaja zegt er het volgende over als hij profeteert over Jezus:

 

Jesaja 42:1-3, NBV

1‭ ‭Hier is mijn dienaar, hem zal ik steunen, 

hij is mijn uitverkorene, in hem vind ik vreugde, 

ik heb hem met mijn geest vervuld. 

Hij zal alle volken het recht doen kennen.

 ‭2‭ ‭Hij schreeuwt niet, hij verheft zijn stem niet, 

hij roept niet luidkeels in het openbaar;‭ 

3‭ ‭het geknakte riet breekt hij niet af, 

de kwijnende vlam zal hij niet doven. 

Het recht zal hij zuiver doen kennen.

 

Ga dus naar Jezus als je te maken hebt met (be)rouw en droefheid en grijp je vast aan deze belofte. Hij is een Helper, groot van kracht.

Ga niet te koop lopen met je (be)rouw en droefheid, want dan heeft het ‘scheuren van kleren’ geen waarde meer. De profeet Joël zegt daar het volgende over:

 

Joël 2:13, NBV

13‭ ‭Niet je kleren moet je scheuren, maar je hart.

 Keer terug tot de HEER, jullie God, 

want hij is genadig en liefdevol, geduldig en trouw,

 en tot vergeving bereid.

 

Dat is duidelijke taal. Gescheurde harten is waar God naar verlangt. Onze eigen wil niet meer op de troon, maar dienstbaar aan de wil van God. 

 

Hier is mijn hart Heer.

Spreek uw waarheid

 binnen in mij

(Opwekking 802)

 

Dan is het tijd om te zwijgen. Dan schreeuw je niet, verhef je je stem niet en roep je niet luidkeels in het openbaar. Dan zwijg je, net als Jezus, en ben je stil voor God. Dan zie je uit naar het moment dat Hij herstel gaat geven. 

Dat gaat Hij doen wat betreft de rouw over mijn moeder en al die kerkscheuringen. Dat heeft Hij gedaan in mijn familie. Prijs zijn grote Naam!

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand