Gods Tijd

Prediker 3:9-11. Wat heeft jouw zoektocht naar Gods Tijd jou opgeleverd?

‭9‭ ‭Welk voordeel heeft hij die werkt, van datgene waarvoor hij zwoegt?‭ ‭
10‭ ‭Ik heb gezien welke bezigheid God de mensenkinderen gegeven heeft om zich daarmee te vermoeien.‭ ‭
11‭ ‭Hij heeft alles op zijn tijd mooi gemaakt. 
Ook heeft Hij de eeuw in hun hart gelegd, zonder dat de mens het werk dat God gedaan heeft, 
van het begin tot het eind kan doorgronden.‭

Dank U Heer


In vers 1 t/m 8 hebben we geleerd wat tijd betekent voor ons. Hier vat de Prediker het samen met de woorden ‘zwoegen’ en ‘vermoeien’. Onze tijd hier op aarde is een tijd van zwoegen en steeds geconfronteerd worden met bezigheden die zo vermoeiend zijn. Ik ben nu 58 jaar onderweg in dit leven en kan dat wel beamen. Dankbaar dat ik ben voor het werk dat ik doe, het blijft zwoegen. En wat is het voordeel, wat neem ik daarvan mee als de dood mij brengt naar het Vaderhuis? En dan die constant vermoeiende strijd tegen de zonde, de machten van de duisternis en mijn eigen dikke ‘ik’. Ze laten je geen moment met rust. Zo vermoeiend. 

En dan, dan gebeurt er iets bijzonders in deze verzen. De Prediker heeft het over God. Dat gebeurt niet veel in dit boek. Hij heeft het over Gods Tijd. Ik schrijf het bewust met een hoofdletter. In de eerste 8 verzen ging het over onze tijd en wat het ons oplevert. Nu gaat het over Gods Tijd en wat dat oplevert. Alle tijdsbesteding van God levert uiteindelijk alleen maar mooie dingen op. De schepping is daar een voorbeeld van. Gisteren sprak ik een oud collega die begonnen was met een vijfjarige studie natuurgeneeskunde. Ze zei dat ze steeds meer onder de indruk raakte van de perfecte balans en orde in de natuur, waarop ik tegen haar zei dat het echt wel dwaas is als je gelooft dat dit allemaal ontstaan is door een oerknal. Dit is de hand van God die Zijn Tijd heel goed besteed heeft om iets prachtigs te maken en Zijn Tijd nog steeds heel goed besteedt om uiteindelijk iets prachtigs te maken. Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde waar het over en uit is met dat zwoegen en die vermoeiende bezigheden. Wat zie ik daar naar uit. We kunnen het moeilijk doorgronden, omdat ons kennen van de Tijd beperkt is. Daarom geloof ik het vooral. Dank U voor Uw Tijd Heer.

 

Psalmen 104:24, HSV

24‭ ‭Hoe groot zijn Uw werken, HEERE, 

U hebt alles met wijsheid gemaakt, 

de aarde is vol van Uw rijkdommen.

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand