Vluchten

Spreuken 28:17. Waar vlucht jij naartoe?

17‭ ‭Een mens die bloed vergoten heeft, 
‭zal het graf in vluchten; 
‭laat niemand hem daarvan weerhouden.‭

Vrijheid


Een spreuk die de broedermoordenaar Kaïn heel goed begrepen zou hebben.

‭ ‭Ook al bewerk je het land, het zal je niets meer opbrengen. Dolend en dwalend zul je over de aarde gaan.’‭ ‭Kaïn zei tegen de ‭HEER‭: ‘Die straf is te zwaar.‭ ‭U verjaagt mij nu van deze plek en ik mag u niet meer onder ogen komen, en als ik dan dolend en dwalend over de aarde moet gaan, kan iedereen die mij tegenkomt mij doden.’‭ ‭Maar de ‭HEER‭ beloofde hem: ‘Als iemand jou doodt, zal dat zevenmaal aan hem worden gewroken.’ En hij merkte Kaïn met een teken, opdat niemand die hem tegenkwam hem zou doodslaan.‭
Genesis 4:12-15, NBV

Zijn hele leven lang dolend en dwalend over de aarde gaan, achtervolgd door angst en een geweten dat je constant aanklaagt. Het eindstation is de dood. Niemand die hem daarvan mag weerhouden. Hij heeft het verdiend. 
Zo, steek die maar in je zak voor vandaag. Bepaalt geen spreuk om blij van te worden. Is er dan helemaal geen hoop? Jazeker, lees Spreuken 28:1 maar.

‭ ‭Een goddeloze vlucht, ook al is er niemand die hem achtervolgt, 
‭een rechtvaardige voelt zich zo veilig als een leeuw.‭
Spreuken 28:1, NBV

Kaïn, van God los, moet zijn leven lang vluchten, ook al is er niemand die hem mag doden. Een rechtvaardige, die vrijgekocht is door het bloed van het Lam Jezus Christus, zal niet vluchten. Die voelt zich zo veilig als een leeuw. Hoe kan dat? Omdat de Leeuw van Juda, Jezus Christus, de overwinning heeft behaald. Een rechtvaardige is naar Hem gevlucht en is veilig.

Toen zag ik dit: degene die op de troon zat had in zijn rechterhand een boekrol die aan beide kanten beschreven was en met zeven zegels was verzegeld.‭ ‭Ik zag een machtige engel die met luide stem uitriep: ‘Wie komt het toe de zegels te verbreken en de boekrol te openen?’‭ ‭Maar er was niemand in de hemel of op aarde of onder de aarde die de boekrol kon openen en inzien.‭ ‭Het deed me veel verdriet dat blijkbaar niemand het verdiende om de boekrol te openen en hem in te zien.‭ ‭Toen zei een van de oudsten tegen mij: ‘Wees niet verdrietig. Want de leeuw uit de stam Juda, de telg van David, heeft de overwinning behaald, en daarom mag hij de boekrol met de zeven zegels openen.’‭
Openbaring 5:1-5, NBV

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand