Partijdig

‭Hoe gemakkelijk ben jij omkoopbaar?

Partijdig zijn is slecht, 
‭maar men is het al voor een stuk brood.‭
Spreuken 28:21, NBV

Behoed mij God, voor partijdigheid.


Hoe snel ben je geneigd het op te nemen voor iemand die in aanzien staat, rijk is, invloedrijk is, een vriend, een collega? Allemaal om er uiteindelijk zelf beter van te worden, terwijl het recht geschaad wordt. Partijdigheid die ten koste gaat van rechtvaardigheid.

Wees niet partijdig wanneer je rechtspreekt.
Trek onaanzienlijken niet voor
en zie machthebbers niet naar de ogen.
Spreek rechtvaardig recht over je naasten

Leviticus 19:15

Oordeel zonder aanzien des persoons, 
hoor de arme evengoed als de rijke. 
Laat u door niemand bang maken, want u spreekt recht namens God. 
Wanneer iets u te moeilijk is, leg het dan aan mij voor 
en ik zal me erover buigen.’‭

Deuteronomium 1:17

U mag de rechtsgang niet beïnvloeden en niet partijdig zijn. 
U mag geen steekpenningen aannemen, 
want steekpenningen maken het oog van de wijze blind 
en de stem van de rechtvaardige vals.‭

Deuteronomium 16:19

Het is zo gemakkelijk om mee te lopen met het gedachtegoed van de massa. Vandaag las ik een artikel in de NOS app dat kopte met: ‘Nederland geen gelovig land meer’. De massa volgt het gedachtegoed van het atheïsme en de gnostiek. De weg van de minste weerstand is dat gedachtegoed met bijbehorende woorden en daden partijdig te volgen. Elkaar naar de mond te praten, waarbij een broodje al genoeg is.
De weg van de meeste weerstand is de weg van Jezus blijven volgen. Naarmate zijn wederkomst naderbij komt zal die weerstand alleen maar groeien. Nu al merk ik op straat dat mensen niets van Jezus moeten hebben. Zodra je zijn naam noemt proef je de weerstand. 
De partij van Jezus heeft duidelijk de minste stemmen, maar is uiteindelijk wel de partij die het voor het zeggen heeft en het laatste woord zal hebben. Bij mij hoef je dus niet aan te komen met een broodje. Ik wil door de kracht van de Heilige Geest pal blijven staan voor Jezus! En jij?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand