Niet ik maar Hij

Johannes 1:35-37

De volgende morgen was Johannes op dezelfde plaats met twee van zijn discipelen. Hij zag Jezus voorbijgaan en zei: "Kijk, Hij is het offerlam van God!" Toen zijn twee discipelen dat hoorden, gingen zij Jezus achterna.

 

‘Steeds maar weer wijzen op U Heer Jezus, dat is wat we moeten doen. Johannes wist dat het niet om hem ging, maar om Jezus. Dat was zijn roeping, wijzen op Jezus, de weg vrijmaken voor Jezus. Leer ons af te zien van onszelf. Die dikke eigen 'ik' zit ons nog zo vaak dwars. Dan denken we dat de wereld om ons draait. Wij moeten geen volgelingen krijgen. U moet volgelingen krijgen!’

 

Er zullen misschien mensen zijn die jou volgen als het om het geloof gaat. Dan zijn er twee mogelijke oorzaken:

  1. Ze volgen jouw 'ik', wat inhoud dat ze op een doodlopende weg zitten en dat jij gedreven wordt door hoogmoed en trots. 
  2. Ze volgen Jezus in jou, wat inhoud dat ze op de eeuwige weg zitten en dat jij gedreven wordt door het karakter van Jezus. 

 

Wat wil jij? Ik kies voor optie 2, net als Johannes. Mensen moeten Jezus volgen. Mijn 'ik' kĂșnnen ze niet meer volgen want het is niet meer mijn 'ik', maar Jezus die in mij leeft.

 

Galaten 2:20a BOEK

'Ik' ben samen met Christus aan het kruis gestorven. Daarom leef 'ik' zelf niet meer, maar Christus leeft in mij. 

 

En als die dikke 'ik' nog steeds aan de deur klopt helpt het b-gedeelte van Galaten 2:20 om de juiste stappen te zetten.

 

Galaten 2:20b

Zolang ik nog in dit lichaam ben, leef ik door het geloof in de Zoon van God. Hij hield zoveel van mij dat Hij Zijn leven voor mij heeft gegeven. 

 

Mijn dikke 'ik' heeft mijn lichaam nodig om te doen wat hij wil doen. 

Dit is de mededeling die ik heb voor mijn 'ik': 'Mijn lichaam is voor de Heer, en de Heer voor mijn lichaam!' 

 

1 Corinthiërs 6:13b HSV

Het lichaam is echter niet voor de hoererij, maar voor de Heer en de Heer voor het lichaam.

 

Dit vers maakt ook gelijk duidelijk waar onze dikke 'ik' ons toe wil aanzetten, zonde! En dan gaat het echt niet alleen om hoererij. Lees vers 10 van 1 Corinthiërs 6 maar:

 

1 Corinthiërs 6:10

Verlaat Gods weg niet! Mensen die vrije seks voorstaan, afgoden dienen, overspel plegen of zich met homoseksuele praktijken inlaten, blijven buiten het Koninkrijk van God. Dat geldt ook voor dieven, gierigaards, dronkaards, roddelaars en oplichters.

 

Dat is wat je dikke 'ik' teweeg kan brengen in je leven, omdat de machten van de duisternis macht hebben over jouw 'ik'. Lees maar wat Paulus daarover schrijft in Efeziërs:

 

Efeziërs 1:1-3 BOEK

Ook jij bent door Hem tot leven geroepen; jij, die eigenlijk al dood was, omdat je niet leefde zoals God wilde. Je liep met de grote massa van deze wereld mee en deed dezelfde slechte dingen als zij. Je gehoorzaamde satan, de leider en vorst van de geestelijke machten in de lucht, die nu nog actief is in de mensen die vijanden van de Heer zijn. Zo was het ook met ons. Wij hebben allemaal aan onze slechte begeerten toegegeven. Wij hebben allemaal gedaan wat ons egoĂŻsme ons ingaf. Door naar onze eigen natuur te leven, hadden wij Gods oordeel over ons gehaald. 

 

Als je dus leeft vanuit je eigen 'ik' ben je een vijand van God, omdat satan Gods vijand is. Dit laat zien dat je 'ik' het machtsterrein van satan is. Of je dat nu wilt of niet. Er is maar Ă©Ă©n oplossing: Volg Jezus! Laat Hem regeren in jou en je staat niet langer onder invloed van satan. Dan ben je een vriend van God en leef je in zijn Koninkrijk.

 

Daarom nogmaals de proclamatie: 

 

'Mijn lichaam is voor de Heer, en de Heer voor mijn lichaam. Niemand volgt mij, maar Jezus!’



Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand