Jezus ontmoeten

Johannes 1:41-42 BOEK

Eén van deze twee mannen was Andreas, de broer van Simon Petrus. Hij ontmoette zijn broer Simon en zei tegen hem: "Wij hebben de Christus gevonden."

 

Wat is Andreas een bofkont. Een ontmoeting met Jezus. Dat is waar ik ook naar verlang Heer. Een ontmoeting met U. Dan kan het niet anders of je staat in vuur en vlam voor Jezus. Andreas wil het goede nieuws dat hij heeft graag delen met anderen. Dat wil ik ook Heer, maar ik moet bekennen dat dit verlangen meer in mijn hoofd dan in mijn hart zit. 

Daarom vraag ik U Heer mij en ons in vuur en vlam te zetten voor U. Geef ons een ontmoeting met U Heer, zodat het de liefde van U is die ons in beweging zet om het goede nieuws te delen met anderen.

 

2 Corinthiërs 5:14 BOEK

Wat wij ook doen, het is omdat we er door de liefde van Christus toe gedrongen worden.

 

Laatst ontmoette ik, tijdens een week van bidden en vasten, iemand die vurig verlangde naar een ontmoeting met Jezus. Tijdens de week hield de Heer grote schoonmaak in zijn leven en aan het eind van de week was hij zo vol van de liefde van Jezus dat hij het aan iedereen vertelde die hij maar tegenkwam. Hij ging even tanken, voordat hij naar de laatste dag van bidden en vasten ging en vertelde iedereen die hij tegenkwam op het tankstation dat God van ze hield. Dat is wat een ontmoeting met Jezus doet. 

 

Maar wel eerst grote schoonmaak, want de zonden in ons leven zorgen er voor dat we U niet kunnen ontmoeten Heer, omdat licht en duisternis niet samengaan.

 

Jesaja 59:2 BOEK

Het probleem is echter dat je zonden je gescheiden houden van God. Vanwege de zonde heeft Hij zijn gezicht van je afgekeerd en wil Hij niet meer luisteren.

 

Daarom vraag ik regelmatig aan de Heilige Geest: 'Zijn er nog zonden in mijn leven waarvoor ik vergeving moet vragen?' Zo heb ik al heel wat keer mijn hoofd moeten buigen voor zaken waar ik me niet meer van bewust was, maar die de Heilige Geest mij duidelijk maakte. Dat is één van de dingen die de Heilige Geest doet.  

 

Johannes 16:8 BOEK

En wanneer Hij (de Heilige Geest) komt, zal Hij de mensen in de wereld overtuigen van zonde, rechtvaardigheid en oordeel.

 

Hoe Hij dat bij mij doet? Als ik aan de Heilige Geest vraag of er nog zonden zijn in mijn leven, dan luister ik naar het eerste woord dat in mijn gedachten komt. Vaak weet ik het dan meteen en zo niet, dan zoek ik het woord in de Bijbel en wordt ik altijd wel bepaald bij een gedeelte waar het woord in staat en waar ik iets mee moet. 

Zo gaat het bij mij. Bij jou misschien anders, maar dat zal wel duidelijk worden als jij gaat bidden: 'Heilige Geest, zijn er nog zonden in mijn leven waarvoor ik vergeving moet vragen?'

 

[Als jij verlangt naar een ontmoeting met Jezus, spreek dat dan uit naar Hem, vraag de Heilige Geest je duidelijk te maken wat er nog in de weg staat aan zonden in je leven en vraag vergeving] 

 

Een bemoediging:

1 Johannes 1:9 BOEK

Maar als wij onze zonden bekennen, is God zo trouw en rechtvaardig ons die te vergeven. Hij reinigt ons van alle zonde.

 

Johannes 1:43a BOEK

En hij bracht Simon bij Jezus.

 

Wat ontroerend mooi Heer. Andreas was zo vol van de ontmoeting met U dat hij het niet voor zichzelf kon houden. Hij ontmoette zijn broer Simon en bracht hem bij U.

Zo mogen wij ook getuigen van wat wij hebben meegemaakt in ons leven met U Heer Jezus en mensen meenemen naar U toe. Vul ons met uw liefde, zodat we vanuit die liefde voor U zullen getuigen en mensen bij U zullen brengen. Breng vandaag mensen op ons pad Heer, die we het evangelie uit kunnen leggen en die we bij U mogen brengen.

 

[Als dit ook jouw verlangen is, zeg dat dan tegen de Heer]

 

Johannes 1:43b BOEK

Jezus keek Simon aan en zei: "Jij bent Simon, de zoon van Johannes. Jij krijgt een andere naam. Ik noem je voortaan Petrus."

 

Simon kreeg van U een andere naam: Petrus, wat betekent, 'rotsblok'. 

Dat is wat er gebeurt als mensen U voor de eerste keer ontmoeten Heer. Ze ontvangen een nieuwe naam: 'Christen', wat betekent, 'volgeling van Christus.'

Dan loop je niet langer meer op het zand, dat elk moment onder je voeten vandaan gespoeld kan worden door alle ellende in deze wereld, maar dan heb je vaste grond onder je voeten. Je staat op de Rots, Jezus Christus. 

 

Psalm 18:2-3 BOEK

Ik heb U lief, Here, U bent mijn kracht. Here, U bent als een rots voor mij, als een sterk fort. Altijd bent U mijn bevrijder. Mijn God bent U, mijn rots, bij U schuil ik. Achter U, mijn schild, schuil ik weg. U verkondigt mijn redding en bij U mag ik veilig wonen.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand