Wijsheid

Prediker 9:13-18, HSV

‭13‭ ‭Ook heb ik onder de zon deze wijsheid gezien en voor mij was zij groot:‭ ‭14‭ ‭Er was een kleine stad met weinig mensen erin. Een groot koning trok ertegen op en omsingelde die. Hij bouwde er grote bolwerken tegenaan.‭ ‭15‭ ‭Daar trof men een arme, wijze man aan. Hij redde de stad door zijn wijsheid, maar geen mens dacht aan die arme man.‭ ‭16‭ ‭Toen zei ik: 

‭Wijsheid is beter dan kracht, 

‭maar de wijsheid van de arme wordt veracht 

‭en zijn woorden worden door niemand gehoord.‭ ‭17‭ ‭Woorden van wijzen, in rust aangehoord, zijn beter dan het geroep van hem die over de dwazen heerst.‭ ‭18‭ ‭Wijsheid is beter dan wapentuig, maar één zondaar bederft veel goeds.‭


#Wijsheid 

Waar sta jij in dit verhaal?


Er was eens een kleine planeet in het kolossale universum, genaamd de aarde. Satan en zijn demonen trokken er tegen op en bezette het. Toen kwam er een arme man zonder aanzien, maar vol wijsheid. Jezus was zijn naam. Hij redde de mensen die de aarde bewoonden van satan en zijn demonen. Die hadden het niet langer voor het zeggen, als de mensen hun vertrouwen maar stelden op Jezus. 

Dat was nu juist het probleem, want dat deden ze niet, omdat Jezus geen aanzien had. Hij werd veracht en door mensen verlaten. En de mensen die de aarde bewoonden? Die kwamen weer onder de macht van satan en de demonen, met uitzondering van die enkeling die in alle rust Jezus wel aanvaardden als hun Redder en voor wie aanzien niet de maatstaf was. Zij werden door de mensheid als dwaas betiteld, terwijl de grootste wijsheid hun deel was. 

Zo bleef de aarde een aarde vol dwaze schreeuwers, zondaars die wat kwaad was tot goed maakten en wat goed was tot kwaad. 


En zo is het tot vandaag de dag.


Jesaja 53:1-3, HSV

‭1‭ ‭Wie heeft onze prediking geloofd, 

‭en aan wie is de arm van de HEERE geopenbaard?‭ ‭2‭ ‭Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, 

‭als een wortel uit dorre aarde. 

‭Gestalte of glorie had Hij niet; 

‭als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben.‭ ‭3‭ ‭Hij was veracht, de onwaardigste onder de mensen, 

‭een Man van smarten, bekend met ziekte, 

‭en als ‭iemand‭ voor wie men het gezicht verbergt; 

‭Hij was veracht en wij hebben Hem niet geacht.‭


1Corinthiërs 1:18, HSV

‭18‭ ‭Want het woord van het kruis is voor hen die verloren gaan wel dwaasheid, maar voor ons die behouden worden, is het een kracht van God.‭


1Corinthiërs 1:25, HSV

‭25‭ ‭Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen.‭


Er komt een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, geregeerd door een wijze man vol aanzien. Jezus is zijn naam. Alle mensen die geloven in de wijze man die de aarde al eerder gered heeft, leven samen met Hem op deze nieuwe aarde. Op die aarde bestaat geen dood meer, geen verdriet, geen rouw en geen pijn. Schreeuwers vind je er niet evenals zondaars. Met satan en zijn demonen is voorgoed afgerekend. De oude aarde is voorgoed voorbij. 

Ik zal daar zijn. Jij ook?


Openbaring 21:1-8, BOEK

‭1‭ ‭Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. De tegenwoordige hemel en de tegenwoordige aarde waren er niet meer; en ook de zee was verdwenen.‭ ‭2‭ ‭Ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, van God uit de hemel naar beneden komen. Zij zag er feestelijk uit, als een bruid die op haar bruidegom wacht.‭ ‭3‭ ‭Ik hoorde een luide stem uit de troon zeggen: "Gods huis staat nu bij de mensen. Hij zal bij hen wonen. Zij zullen Zijn volk zijn en Hij zal Zelf bij hen zijn.‭ ‭4‭ ‭Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen en er zal geen dood meer zijn. Van verdriet, rouw en pijn zal geen sprake meer zijn. Dat hoorde allemaal bij de oude wereld en die is voorgoed voorbij."‭ ‭5‭ ‭Hij Die op de troon zat, zei: "Ik maak alles nieuw." En Hij zei tegen mij: "Schrijf het allemaal op, want wat Ik zeg, is waar en betrouwbaar.‭ ‭6‭ ‭Het is gebeurd. Ik ben de Alfa en de Omega, het begin en het einde. Wie dorst heeft, zal Ik water geven uit de bron van het leven, voor niets.‭ ‭7‭ ‭Wie overwint, krijgt het van Mij. Ik zal zijn God zijn en hij mijn zoon.‭ ‭8‭ ‭Maar de lafaards, de ongelovigen, de mensen van wie Ik walg, de moordenaars, de mensen die ontucht plegen, de tovenaars, de afgodendienaars en alle bedriegers staat wat anders te wachten: Het brandende zwavelmeer, de tweede dood.‭


Open harten


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand