Medicijn

Prediker 10:4-7, HSV

‭4‭ ‭Als de geest van de heerser zich tegen u keert, verlaat ‭dan‭ uw plaats niet, want het is een medicijn, het voorkomt grote zonden.‭ ‭5‭ ‭Er is een kwaad ‭dat‭ ik gezien heb onder de zon, een soort dwaling die van de machthebber afkomstig is:‭ ‭6‭ ‭de dwaas wordt op grote hoogten geplaatst, maar de rijken zitten in de laagte.‭ ‭7‭ ‭Ik heb dienaren te paard gezien en vorsten die als dienaren ‭te voet‭ over de aarde gingen.


#Medicijn 

Wat is jouw medicijn tegen conflicten?


Conflicten met hoger geplaatsten op ons werk of in de maatschappij. We hebben er allemaal mee te maken. Voor mij is dat heel lang lastig geweest, omdat ik sterk de neiging had om er van weg te lopen. Dat was de strategie die ik mezelf al jong aangeleerd had. In mijn gezin van herkomst was ik degene die wegliep van conflicten, ging mijn broer er met gestrekt been in en was mijn zus de middelaar. Dat neem je mee in je verdere leven en werd ook mijn strategie in mijn werk en relatie. Totdat God ingreep en duidelijk maakte dat dit de weg niet was. ‘Je plaats verlaten’ als het te heet onder je voeten wordt is de makkelijkste weg, maar zelden de weg die je moet gaan. Mijn medicijn tegen conflicten is ze onder ogen zien en in alle rust bespreekbaar te maken. Er samen uit te komen, waarbij je de ander uitnemende acht dan jezelf. Dat heb ik door schade en schande heen moeten leren, enorm geholpen door een liefhebbende vrouw die volhardend mij steeds bleef bevragen op wat er zich in mijn gedachten afspeelde. 

Een nederige, dienstbare houding aannemen, maakt je in de ogen van mensen misschien tot voetvolk, maar in de ogen van God zit je op een paard. Zoals Jezus, die in zijn leven op aarde te voet het Koninkrijk verkondigde, als een dienaar, maar straks bij zijn wederkomst op een wit paard met macht en majesteit zal verschijnen.

Zo wil ik leven. Trouw mijn Heer en Heiland volgen, met een dienstbaar en nederig hart naar mijn naaste. Te voet of te paard maakt dan niet veel uit. Zo de Here wil. Ik kom er toch wel :)

Tot slot een paar Bijbelverzen die passen bij deze verzen van de Prediker:


Spreuken 15:1, HSV

‭1‭ ‭Een zacht antwoord keert woede af, 

‭maar een krenkend woord wekt toorn op.‭


Openbaring 19:11, HSV

‭11‭ ‭En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard, en Hij Die daarop zat, werd getrouw en waarachtig genoemd. En Hij oordeelt en voert oorlog in gerechtigheid.‭


Filippenzen 2:1-4, NBG

‭1‭ ‭Indien‭ er dan‭ enig‭ beroep‭ [op u gedaan mag worden] in‭ Christus‭, indien‭ er enige‭ bemoediging‭ is der liefde‭, indien‭ er enige‭ gemeenschap‭ is des geestes‭, indien‭ er enige‭ ontferming‭ en‭ barmhartigheid‭ is,‭ ‭2‭ ‭maakt‭‭ [dan] mijn‭ blijdschap‭ volkomen‭‭ door‭ eensgezind te zijn‭‭‭, een‭ in liefdebetoon‭‭‭, een van ziel‭, een‭ in streven‭‭,‭ ‭3‭ ‭zonder‭‭ zelfzucht‭ of‭ ijdel eerbejag‭; doch‭ in ootmoedigheid‭ achte‭‭ de een de ander‭ ‭uitnemender‭‭‭ dan zichzelf‭; en ieder lette niet slechts op zijn eigen belang,‭ ‭4‭ ‭maar ieder‭ [lette‭‭] ook‭‭ op dat‭ van anderen‭.‭


Neem mijn houding, mijn motieven, mijn woorden en mijn daden en ik stel ook mijn verlangens onder de leiding van Uw Geest.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand