Tijd en toeval

Prediker 9:11-12, HSV

‭11‭ ‭Opnieuw zag ik onder de zon dat niet de snellen de wedloop ‭winnen‭, en ook niet de helden de strijd, ook dat niet de wijzen brood hebben, en ook niet de verstandigen rijkdom, en evenmin de kenners gunst. Tijd en toeval overkomen hun immers allen.‭ ‭12‭ ‭Want de mens weet ook zijn tijd niet, evenmin als de vissen die in een boosaardig net worden gevangen, en als de vogels die gevangen worden met de strik. Net als zij worden de mensenkinderen op een kwaad ogenblik verstrikt, wanneer dat hun plotseling overvalt.‭


#Tijd en #toeval 

Waardoor ben jij plotseling overvallen?


Toen ik acht jaar was werd ik plotseling overvallen door het verongelukken van mijn vader. 11 September 2001 werden we allemaal plotseling overvallen door de aanslagen in Amerika die de wereld op zijn kop zette. Vorig jaar werd ik in de zomervakantie plotseling overvallen door een val van mijn moeder waardoor we de geplande vakantie moesten onderbreken en ik, eenmaal thuisgekomen, plotseling te maken kreeg met een blaasontsteking die behoorlijk uit de hand liep. 

Een paar voorbeelden van toevallige momenten in de tijd die ingrijpende veranderingen teweeg brachten. Dan maakt het niet uit of je snel, dapper, wijs, verstandig, rijk of kenner bent. Het overkomt je en zet je leven op z’n kop.

Zelfs David, de held die Goliath versloeg, kende de plotselinge wendingen in zijn leven en moest erkennen dat er maar één is die echt alles in zijn hand heeft, God!


Psalmen 33:16-22, HSV

‭16‭ ‭Een koning wordt niet verlost door een groot leger, 

‭een held wordt niet gered door grote kracht.‭ ‭17‭ ‭Het paard ‭geeft‭ valse ‭hoop‭ op de overwinning 

‭en bevrijdt niet door zijn grote kracht.‭ ‭18‭ ‭Zie, het oog van de HEERE is over wie Hem vrezen, 

‭op hen die op Zijn goedertierenheid hopen,‭ ‭19‭ ‭om hun ziel te redden van de dood 

‭en hen in het leven te behouden, wanneer er honger is.‭ ‭20‭ ‭Onze ziel verwacht de HEERE, 

‭Hij is onze hulp en ons schild.‭ ‭21‭ ‭Want ons hart is in Hem verblijd, 

‭omdat wij op Zijn heilige Naam vertrouwen.‭ ‭22‭ ‭Laat Uw goedertierenheid over ons zijn, HEERE, 

‭zoals wij op U hopen.‭


Niet door kracht, door geweld, maar door de Geest van de Allerhoogste God is er grip op tijd en toeval. 


Zacharia 4:6, HSV

Niet door kracht en niet door geweld, 

‭maar door Mijn Geest, 

‭zegt de HEERE van de legermachten.‭


Vorige week is deze tekst een hele nacht constant in mijn gedachten geweest en de afgelopen week heb ik hem dagelijks vele malen geproclameerd.

Het is Gods Geest die grip heeft op tijd en toeval. Gods Geest is gegeven aan een ieder die gelooft, dus een kind van God heeft grip op tijd en toeval.

Laat los snelle! Laat los held! Laat los wijze! Laat los verstandige! Laat los kenner! Grijp vast kind van God!


Psalmen 46:10, NBV

‭10‭ ‭’Staak de strijd, en erken dat ik God ben, 

‭verheven boven de volken, verheven boven de aarde.’‭


#Allerhoogste


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand