Links of rechts

Prediker 10:1-3, HSV

‭1‭ ‭Een dode vlieg doet de zalf van de zalfbereider stinkend gisten. Zo ‭doet ook‭ een kleine dwaasheid met kostbare wijsheid en eer.‭ ‭2‭ ‭Het hart van een wijze is tot zijn rechterhand, maar het hart van een dwaas is tot zijn linkerhand.‭ ‭3‭ ‭Ook wanneer de dwaas op de weg loopt, ontbreekt zijn verstand: hij zegt tegen iedereen dat hij een dwaas is.‭


#Links, rechts of #midden?

Aan welke kant sta jij? Links, rechts of ergens tussenin?


Ik heb een tijdje in een gesloten jeugdinrichting gewerkt, waar ik jongeren tegenkwam die in één moment van dwaasheid, vaak onder invloed van verdovende middelen, een daad gedaan hadden die hun leven compleet op z’n kop zette en waardoor ze uiteindelijk in een gesloten jeugdinrichting belandden. Jongeren uit goede milieu’s die net voor hun examens zaten. Hoe triest en wat voor gevolgen kan zo’n moment van dwaasheid hebben. 

Denk ook eens aan Ezau die in één moment zijn eerstgeboorterecht met al de bijbehorende zegeningen verspeelde. En Mozes die door één driftige daad zijn ingaan in het beloofde land verspeelde.


Wat voor daad van dwaasheid heeft jouw leven op z’n kop gezet? 


Dat is wat dwaasheid met je kan doen. Het zet je leven op z’n kop en plaatst je aan de linkerhand van God als je er niets mee doet en het laat bestaan. 

Links en rechts heeft hier niet de politieke betekenis die wij kennen, links voor progressief en rechts voor conservatief. Links betekent een leven zonder God en rechts een leven met God. Zoals de schapen en de bokken, wanneer het eindoordeel wordt uitgesproken, duidelijk maken:


Mattheüs 25:31-46, HSV

‭31‭ ‭Wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op de troon van Zijn heerlijkheid.‭ ‭32‭ ‭En vóór Hem zullen al de volken bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden zoals de herder de schapen van de bokken scheidt.‭ ‭33‭ ‭En Hij zal de schapen aan Zijn rechter‭ hand‭ zetten, maar de bokken aan ‭Zijn‭ linker‭ hand‭.‭ ‭34‭ ‭Dan zal de Koning zeggen tegen hen die aan Zijn rechter‭ hand zijn‭: Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk dat voor u bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld.‭ ‭35‭ ‭Want Ik had honger en u hebt Mij te eten gegeven; Ik had dorst en u hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en u hebt Mij gastvrij onthaald.‭ ‭36‭ ‭Ik was‭ naakt en u hebt Mij gekleed; Ik ben ziek geweest en u hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis en u bent bij Mij gekomen.‭ ‭37‭ ‭Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien en te eten gegeven? Of dorstig en te drinken gegeven?‭ ‭38‭ ‭Wanneer hebben wij U ‭als‭ een vreemdeling gezien en gastvrij onthaald, of naakt en hebben U gekleed?‭ ‭39‭ ‭Wanneer hebben wij U ziek gezien of in de gevangenis en zijn bij U gekomen?‭ ‭40‭ ‭En de Koning zal hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij gedaan hebt, hebt u dat voor Mij gedaan.‭ ‭41‭ ‭Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linker‭ hand zijn‭: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.‭ ‭42‭ ‭Want Ik ben hongerig geweest en u hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest en u hebt Mij niet te drinken gegeven;‭ ‭43‭ ‭Ik was een vreemdeling en u hebt Mij niet gastvrij onthaald; naakt, en u hebt Mij niet gekleed; ziek en in de gevangenis, en u hebt Mij niet bezocht.‭ ‭44‭ ‭Dan zullen ook die Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien of dorstig of als een vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?‭ ‭45‭ ‭Dan zal Hij hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u ‭dit‭ voor een van deze geringsten niet gedaan hebt, hebt u het ook niet voor Mij gedaan.‭ ‭46‭ ‭En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.‭


Waak er dus voor dat je niet links komt te staan. Of in het midden, want ook dat is een riskante positie. Denk maar aan wat er over Laodicea gezegd wordt en vul voor koud en warm maar links en rechts in en voor lauw, midden.


Openbaring 3:15-16, BOEK

‭15‭ ‭Ik ken uw doen en laten. Ik weet dat u niet koud en niet warm bent. Wás u maar koud of warm!‭ ‭16‭ ‭Maar nu u lauw bent, word Ik misselijk van u; Ik zal u uitspugen.‭


Daar word je even stil van. 

Het begint allemaal bij een keuze van je hart, zoals vers 2 van Prediker 10 duidelijk maakt. Wijsheid en dwaasheid wordt zichtbaar door daden, maar komt voort uit je hart. Als jij leeft zonder God of beweert te leven met God, netjes op de weg van de wereld loopt, maar dwaasheid toelaat in je leven, dan zal dat zichtbaar worden in je daden en je positie bepalen ten opzichte van God. Links of in het midden. Dat oordeel is uiteindelijk aan God. Niet aan ons. 

Als jij leeft met God, dwaasheid bestrijdt door zijn Geest en dwaasheid belijdt met oprechte spijt, zal dat ook zichtbaar worden in je daden en je rechts positioneren ten opzichte van Hem. 

Waar sta jij op dit moment en wat kun je er aan doen om die positie te behouden of juist van positie te veranderen? Denk daar eens over na en vraag God om wijsheid daarover? Hij gaat dat zeker geven. Dat heb ik zelf meerdere malen in mijn leven mogen ervaren. 


Jakobus 1:5, BOEK

‭5‭ ‭Als u wilt weten wat God van u verwacht, vraag het Hem en Hij zal het u graag vertellen. Want Hij staat altijd klaar om ieder die Hem daarom vraagt, voldoende wijsheid te geven; Hij zal het u niet kwalijk nemen.‭


Niet door kracht, door geweld, maar door uw Geest.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand