Mens

Wie weet wat goed is voor jou, mens?

 

Prediker 6:10-12, HSV

10‭ ‭Wat iemand ook is, zijn naam is al genoemd. Het is bekend dat hij een mens is. Hij kan niet in het geding treden tegen Hem Die sterker is dan hij.‭ ‭11‭ ‭Immers, hoe meer woorden er zijn, hoe meer vluchtigheid. Wat baat het de mens dan nog?‭ ‭12‭ ‭Want wie weet wat goed is voor de mens in dit leven, tijdens het getal van de dagen van zijn vluchtige leven, die hij als een schaduw doorbrengt? Wie zal de mens bekendmaken wat er na hem zal zijn onder de zon?

 

Welkom mens, bij het lezen van deze overdenking waar de Prediker ons in duidelijke taal uitlegt wie wij zijn en wie God is.

Wij zijn mens, door God geschapen. 

 

Jesaja 40:26, HSV

26‭ ‭Sla uw ogen op naar omhoog, 

en zie Wie deze dingen geschapen heeft; 

Hij is het Die hun leger voltallig tevoorschijn brengt, 

ze alle bij name roept 

door Zijn grote vermogen en Zijn sterke kracht; 

er ontbreekt er niet één.

 

Hij is God, die er altijd al was, er zijn zal, weet wat er komen gaat en de regie over de gehele schepping heeft.

 

Jesaja 46:9-10, HSV

9‭ ‭Denk aan de dingen van vroeger, van oude tijden af, 

dat Ik God ben en niemand anders. 

‭‭ Ik ben God, en er is er geen als Ik,‭ ‭10‭ ‭Die vanaf het begin verkondigt wat het einde zal zijn, 

van oudsher de dingen die nog niet plaatsgevonden hebben; 

Die zegt: Mijn raadsbesluit houdt stand 

en Ik zal al Mijn welbehagen doen;

 

Wij zijn allemaal stervelingen en leven van nature een leeg en vluchtig leven door onze zondige natuur. Als mens kunnen we niets zelf meenemen als we sterven.

 

Psalmen 9:20, HSV

20‭ ‭ ‭(21) HEERE, jaag hun vrees aan; 

laat de heidenvolken weten dat zíj stervelingen zijn. Sela

 

Dit geldt voor alle mensen, want we zijn allemaal hetzelfde. Mens! Laten de rijken en machthebbers niet denken dat ze meer zijn en de armen en onderdrukten niet denken dat ze minder zijn. Iedereen is mens! Allemaal sterven we na een leeg en vluchtig leven.

 

Jesaja 31:3, HSV

3‭ ‭want de Egyptenaren zijn mensen en geen God, 

en hun paarden zijn vlees en geen geest. 

De HEERE zal Zijn hand uitstrekken, 

zodat de helper zal struikelen, 

en wie geholpen wordt, zal neervallen, 

tezamen zullen zij allen omkomen.

 

Tenzij je hebt ontdekt wie jou gemaakt heeft en geaccepteerd hebt hoe Hij je gemaakt heeft en met welk doel. Dat je je daar niet tegen verzet, maar het aanvaard. Dan is je leven niet langer vluchtig en leeg, maar dynamisch en vol. Vol van de kracht van de Geest in plaats van de zwakte van het vlees (de vluchtige, lege, zondige natuur van de mens). 

 

Jeremia 1:5, HSV

5‭ ‭Voordat Ik u in de moeder schoot vormde, heb Ik u gekend; 

voordat u uit de baarmoeder naar buiten kwam, heb Ik u geheiligd. 

Ik heb u aangesteld tot een profeet voor de volken.

 

Hij weet wat goed is voor jou, mens! Geef je maar over aan Hem.


Overgave



Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand