Begeerte

Wat begeer jij?

 

Prediker 6:7-9, HSV

7‭ ‭Al het zwoegen van de mens is voor zijn mond 

en toch wordt de begeerte niet vervuld.‭ ‭8‭ ‭Wat heeft immers de wijze vóór op de dwaas? 

Wat baat het de arme dat hij weet 

met de levenden om te gaan?‭ ‭9‭ ‭Beter is het zien van de ogen 

dan het gaan in de weg van de begeerte. 

Ook dat is vluchtig en najagen van wind.

 

Ik weet niet hoe belangrijk eten voor jou is, maar als je het aan mijn ziel vraagt, dan zal die aangeven dat het heel belangrijk is. Mijn wil, gevoel en verstand schreeuwen regelmatig om eten. Dat is van huis uit zo gevoed, want voor mijn moeder was lekker eten maken en voorschotelen een liefdestaal en een vorm van troost. Mijn ziel is zich daar naar gedragen, want je krijgt honger naar datgene waar je je regelmatig mee voedt. Dat geldt voor eten, maar net zo goed voor andere zaken als TV kijken, bezig zijn met Social Media, hobbies e.d. Zo ontstaat begeerte. 

De Prediker wil ons met deze verzen laten nadenken over wat werkelijk belangrijk is in het leven en wat leeg is. Luisteren naar onze ziel en wat die te zeggen heeft of luisteren naar de Geest en keuzes maken om zaken te begeren die er werkelijk toe doen.

Jezus zei:

 

Mattheüs 4:4, HSV

4‭ ‭Maar Hij antwoordde en zei: Er staat geschreven: 

De mens zal niet van brood alleen leven, maar van elk woord dat uit de mond van God komt.

 

En over eten zegt Paulus het volgende:

 

1Corinthiërs 6:12-13a, HSV

12‭ ‭Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig. 

Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar ik zal mij niet onder de macht van ook maar iets laten brengen.‭ 

13‭ ‭Het voedsel is voor de buik en de buik voor het voedsel, maar God zal zowel het één als het ander tenietdoen.

 

Eens komt er een moment dat het over en uit is met eten. Dat geldt voor rijk en arm. We hebben eten  nodig en werken er voor, maar eens is het klaar. Tenietdoen betekent in dit vers: doen ophouden, een eind maken aan, afschaffen. Na dit leven is eten geen issue meer. Misschien een grote teleurstelling voor je, maar wees gerust. Als jij zeker weet dat de hemel jouw bestemming is, komt daar iets veel mooiers voor in de plaats.

Voor nu is het zaak dat je er voor zorgt dat eten en andere zaken geen macht over je krijgen, dat je tevreden bent met wat je hebt en je niet blindstaart op wat je niet hebt, maar wel begeert. Dat je ziel niet de regie krijgt, maar Gods Geest! Dat die je leert met mate te genieten van je eten en al die andere ‘zaken’, en er voor zorgt dat je begeerte uitgaat naar God.

Daarom dat ik sinds deze week mijn ziel weer het zwijgen aan het opleggen ben als het gaat om de roep naar eten en meer de tijd neem om God te zoeken. Niet eenvoudig, maar wel begerenswaardig!

 

Mijn ziel, vestig je hoop op God!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand