Einde

Kijk eens naar het eindpunt van jouw keuzes. Wat zie je?

 

Prediker 7:7-10, HSV

7‭ ‭Voorzeker, onderdrukking zou een wijze waanzinnig maken, 

en geschenken bederven het hart.‭ 

8‭ ‭Het einde van een zaak is beter dan zijn begin. 

Beter een geduldige geest dan een hoogmoedige geest.‭ 

9‭ ‭Wees niet te snel geĆ«rgerd in uw geest, 

want ergernis rust in de boezem van dwazen.‭ 

10‭ ‭Zeg niet: Hoe komt het 

dat de dagen van vroeger beter waren dan deze? 

Want niet uit wijsheid 

zou u dat vragen.

 

 

Dat onderdrukking een wijze waanzinnig kan maken kan ik me maar al te goed voorstellen, sinds we contact hebben met een vluchteling die alles wat hij had verloren is of achter zich heeft moeten laten, omdat hij zwaar onderdrukt werd in zijn land van herkomst. Je zou toch wanhopig worden! Zeker als onze AZC’s niet die veilige plek blijken te zijn die zo hard nodig is. Wat kun je dan anders doen dan je helpende hand uitsteken om te voorkomen dat de wijze, die God wil volgen, waanzinnig wordt. 

En zo ook met de andere zaken die de Prediker in deze verzen noemt:

  • Harten die bedorven worden door omkoping. 
  • Geen toekomstperspectief hebben. 
  • Hoogmoed in plaats van geduld. 
  • Snel geĆ«rgerd zijn.
  • Zeggen dat het vroeger beter was dan nu.

 

Zie je deze dingen bij jezelf, kom dan in actie! Stel jezelf de eerlijke vraag waar het toe leidt en vlucht naar de Bron waaruit je mag putten om tot een goed einde te komen.

 

Psalmen 36:9, HSV

9‭ ‭ ‭Want bij U is de bron van het leven; 

in Uw licht zien wij het licht.

 

Zie je deze dingen bij een ander, kijk dan niet weg, maar kom in actie vanuit Gods liefde. Zeker als het gaat om een broeder of zuster, want een weinig zuurdeeg maakt het hele deeg zuur. Voordat je er erg in hebt woekert het in de hele gemeente.

 

1Corinthiƫrs 5:6b, HSV

6‭ ‭ Weet u niet dat een klein beetje zuurdeeg het hele deeg doorzuurt?

 

Ik kies er voor mijn helpende hand uit te strekken naar mijn onderdrukte broeders en zusters!

Ik kies er voor me te laten leiden door de Heer!

Ik kies voor een  toekomst in Hem en met Hem!

Ik kies voor het beste einde: Eeuwig leven met Hem!

Ik kies ervoor om, door de kracht van de Heilige Geest, geduldig te zijn en leg af alle hoogmoed en trots!

Ik kies ervoor om niet geĆ«rgerd door het leven te gaan, maar mijn geest blijvend onder de leiding van Gods Geest te stellen! 

 

Waar kies jij voor?

 

Filippenzen 2:13, BasisBijbel

13‭ ‭God zal ervoor zorgen dat jullie willen doen wat zijn plan voor jullie is. En dat niet alleen. Hij zal er Ć³Ć³k voor zorgen dat jullie dat ook kĆŗnnen. 


Belijdenis


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand