Olie

2Koningen 4:1-7. Waarmee is jouw schuld t.o.v. God afbetaald en waar 'leef' jij van?

1 ‭‭Op een keer riep de vrouw van een van de profeten Elisa’s hulp in: ‘Mijn man, uw dienaar, die zoals u weet altijd groot ontzag had voor de ‭HEER‭, is gestorven. Nu zal mijn schuldeiser komen en mijn twee kinderen als slaven meenemen.’‭ 2 ‭‭‘Wat kan ik voor u doen?’ vroeg Elisa. ‘Vertel me eens, wat hebt u nog in huis?’ ‘Alleen een kruikje olie, heer, ‘antwoordde ze, ‘verder niets.’‭ 3 ‭‭Toen zei Elisa: ‘Ga bij uw buren kruiken en kannen te leen vragen, lege, zoveel als u er krijgen kunt.‭ 4 ‭‭Als u weer thuiskomt, doe dan de deur achter u en uw kinderen dicht en giet uw olie in die kruiken en kannen over; telkens als er een vol is, neemt u een volgende.’‭ 5 ‭‭Thuisgekomen sloot de vrouw de deur achter zich. Terwijl haar kinderen haar de kruiken en kannen een voor een aangaven, goot ze de olie over.‭ 6 ‭‭Toen ze allemaal vol waren en ze haar zoon vroeg haar de volgende aan te geven, antwoordde hij: ‘Er zijn er geen meer.’ Toen hield de olie op te vloeien.‭ 7 ‭‭De weduwe ging terug naar de godsman en vertelde hem wat er gebeurd was. ‘Die olie moet u verkopen om uw schuld af te betalen, ‘zei hij. ‘En van wat er overblijft, kunnen u en uw kinderen leven.’‭ 

De schuld is afbetaald, we kunnen eeuwig leven.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand