Zachte bries

1Koningen 19:9-18. [je eigen naam], wat doe je hier?

9 ‭‭Daar ging hij een grot binnen om er de nacht door te brengen. 
‭Toen richtte de ‭HEER‭ zich tot hem met de woorden: ‘Elia, wat doe je hier?’‭ 10 ‭‭Elia antwoordde: ‘Ik heb me met volle overgave ingezet voor de ‭HEER‭, de God van de hemelse machten, maar de Israëlieten hebben uw verbond met hen naast zich neergelegd, uw altaren verwoest en uw profeten gedood. Ik ben als enige overgebleven, en nu hebben ze het ook op mijn leven voorzien.’‭ 11 ‭‭‘Kom naar buiten, ‘zei de ‭HEER‭, ‘en treed hier op de berg voor mij aan.’ En daar kwam de ‭HEER‭ voorbij. Er ging een grote, krachtige windvlaag voor de ‭HEER‭ uit, die de bergen spleet en de rotsen aan stukken sloeg, maar de ‭HEER‭ bevond zich niet in die windvlaag. Na de windvlaag kwam er een aardbeving, maar de ‭HEER‭ bevond zich niet in die aardbeving.‭ 12 ‭‭Na de aardbeving was er vuur, maar de ‭HEER‭ bevond zich niet in dat vuur. Na het vuur klonk het gefluister van een zachte bries.‭ 13 ‭‭Toen Elia dat hoorde, sloeg hij zijn mantel voor zijn gezicht. Hij kwam naar buiten en ging in de opening van de grot staan, en daar klonk een stem die tot hem sprak: ‘Elia, wat doe je hier?’‭ 14 ‭‭Elia antwoordde: ‘Ik heb me met volle overgave ingezet voor de ‭HEER‭, de God van de hemelse machten, maar de Israëlieten hebben uw verbond met hen naast zich neergelegd, uw altaren verwoest en uw profeten gedood. Ik ben als enige overgebleven, en nu hebben ze het ook op mijn leven voorzien.’‭ 15 ‭‭De ‭HEER‭ zei tegen Elia: ‘Keer terug en ga naar de woestijn van Damascus. Daar aangekomen moet je Hazaël tot koning van Aram zalven.‭ 16 ‭‭Jehu, de zoon van Nimsi, moet je zalven tot koning van Israël, en Elisa, de zoon van Safat, uit Abel–Mechola, moet je tot je eigen opvolger zalven.‭ 17 ‭‭Wie ontkomt aan het zwaard van Hazaël, zal gedood worden door Jehu. En wie ontkomt aan het zwaard van Jehu, zal gedood worden door Elisa.‭ 18 ‭‭Ik zal in Israël niet meer dan zevenduizend mensen in leven laten, alleen degenen die niet voor Baäl hebben geknield en hem niet hebben gekust.’‭ 

Heer, leer mij uw weg, die zuiver is en goed.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand