Waarheid

1Koningen 22:9-28. Wat is waarheid?

9 ‭‭De koning van Israël liet een hofdienaar komen die hij opdroeg om snel Micha, de zoon van Jimla, te gaan halen.‭ 10 ‭‭De koning van Israël en de koning van Juda, Josafat, zaten ieder in hun staatsiegewaad op een troon op de dorsvloer voor de stadspoort van Samaria, in gezelschap van de in vervoering geraakte profeten.‭ 11 ‭‭Sidkia, de zoon van Kenaäna, had twee ijzeren horens gemaakt en zei: ‘Dit zegt de ‭HEER‭: Met deze horens zult u de Arameeërs neerslaan, tot u ze allemaal verslagen hebt.’‭ 12 ‭‭Ook de andere profeten voorspelden dergelijke dingen. ‘Trek op tegen Ramot in Gilead, ‘zeiden ze. ‘Uw veldtocht zal slagen en de ‭HEER‭ zal u de stad in handen geven.’‭ 13 ‭‭De bode die Micha was gaan halen, zei tegen hem: ‘Luister, alle profeten verzekeren de koning eensgezind dat de strijd goed zal aflopen. Mogen uw woorden even gunstig zijn als die van hen.’‭ 14 ‭‭Maar Micha zei: ‘Zo waar de ‭HEER‭ leeft, ik zeg alleen wat de ‭HEER‭ mij in de mond legt.’‭ 15 ‭‭Hij ging naar de koning toe, die hem vroeg: ‘Micha, zullen wij tegen Ramot in Gilead ten strijde trekken, of kunnen we er beter van afzien?’ ‘Trek op, ‘antwoordde Micha. ‘Uw veldtocht zal slagen en de ‭HEER‭ zal u de stad in handen geven.’‭ 16 ‭‭Hierop zei de koning: ‘Hoe vaak heb ik u niet bezworen om in de naam van de ‭HEER‭ niets dan de waarheid tegen mij te spreken?’‭ 17 ‭‭Toen zei Micha: ‘Ik zag Israël verspreid over de berghellingen, als een kudde schapen die geen herder heeft. De ‭HEER‭ zei: “Ze hebben geen aanvoerder, laat ieder in vrede naar huis terugkeren.”’‭ 18 ‭‭De koning van Israël zei tegen Josafat: ‘Heb ik het u niet gezegd: hij profeteert nooit iets goeds over mij, alleen maar onheil!’‭ 19 ‭‭Micha zei: ‘Luister naar wat de ‭HEER‭ te zeggen heeft. Ik zag de ‭HEER‭ op zijn troon zitten, en aan weerszijden van hem stonden alle hemelse machten opgesteld.‭ 20 ‭‭De ‭HEER‭ vroeg: “Wie gaat Achab overhalen om tegen Ramot in Gilead ten strijde te trekken, zijn ondergang tegemoet?” De een zei dit en de ander dat,‭ 21 ‭‭en ten slotte trad een van de geesten op de ‭HEER‭ toe en zei: “Ik zal hem overhalen.” “Hoe wil je dat doen?” vroeg de ‭HEER‭.‭ 22 ‭‭“Ik zal naar hem toe gaan en leugens spreken door de mond van al zijn profeten, ”zei de geest. “Doe dat, ”zei de ‭HEER‭. “Het zal je beslist lukken.”‭ 23 ‭‭Welnu, zo heeft de ‭HEER‭ in de mond van al deze profeten van u leugens gelegd. Hij heeft het juist slecht met u voor.’‭ 24 ‭‭Sidkia, de zoon van Kenaäna, kwam op Micha af en sloeg hem in zijn gezicht. ‘Wilt u soms beweren dat de geest van de ‭HEER‭ van mij naar u is overgestoken om tegen u te spreken?’ vroeg hij.‭ 25 ‭‭‘Dat zult u wel merken, ‘zei Micha, ‘op de dag dat u probeert u te verschuilen op een verborgen plek in een huis.’‭ 26 ‭‭De koning van Israël zei: ‘Breng Micha naar Amon, de stadscommandant, en naar mijn zoon Joas.‭ 27 ‭‭Zeg tegen hen dat ze hem in de gevangenis moeten opsluiten en op water en brood moeten zetten totdat ik behouden ben teruggekeerd.’‭ 28 ‭‭Hierop zei Micha: ‘Als u behouden terugkeert, is het niet de ‭HEER‭ die door mijn mond gesproken heeft.’ (Micha was het ook die zei: ‘Luister, volken, allemaal!’)‭ 

Reinheid en waarheid.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand