Ware

1Koningen 18:22-29. Wie is de enige ware God en hoe ben jij daar achter gekomen?

22 ‭‭Toen zei Elia: ‘Ik ben de enige profeet van de ‭HEER‭ die nog over is. De profeten van Baäl zijn met vierhonderdvijftig man.‭ 23 ‭‭Breng ons twee stieren. Zij mogen als eersten een stier uitkiezen. Laten ze die in stukken snijden en op een brandstapel leggen, maar ze mogen het hout niet aansteken. Ik zal de andere stier gereedmaken en op een brandstapel leggen, maar ik zal het hout niet aansteken.‭ 24 ‭‭U moet de naam van uw god aanroepen, en ik zal de naam van de ‭HEER‭ aanroepen. De god die antwoordt met vuur, is de ware God.’ Heel het volk stemde met dit voorstel in.‭ 25 ‭‭‘Begint u maar, u bent met velen, ‘zei Elia tegen de profeten van Baäl. ‘Kies maar een dier en maak het gereed voor het offer. Roep dan de naam van uw god aan, maar steek het hout niet in brand.’‭ 26 ‭‭De profeten namen een van de twee beschikbare stieren en maakten die voor het offer gereed. De hele morgen lang riepen ze Baäl aan: ‘Baäl, geef ons antwoord!’ Maar het bleef stil en niemand gaf antwoord, hoe ze ook dansten en sprongen rond het altaar dat daar was opgericht.‭ 27 ‭‭Toen het middaguur aanbrak, begon Elia hen te honen: ‘Roep zo hard u kunt! Hij is toch een god? Hij heeft zeker iets anders te doen. Ik denk dat hij zich even moest afzonderen. Is hij soms op reis gegaan? Misschien slaapt hij, en moet u hem wekken!’‭ 28 ‭‭De profeten riepen uit alle macht en brachten zichzelf, zoals hun gewoonte was, met zwaarden en lansen verwondingen toe tot het bloed over hun lijf stroomde.‭ 29 ‭‭In vervoering bleven ze schreeuwen, maar ook toen het middaguur allang voorbij was en het uur voor het graanoffer aanbrak, was er nog steeds geen enkele reactie gekomen: het bleef stil, niemand gaf antwoord.‭ 

Jezus alleen, ik bouw op Hem.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand