Gesneuveld

2Samuël 1:1-12. Wat doet het lijden van vervolgde broeders en zusters met jou?

1 ‭‭Saul was gesneuveld en David had de Amalekieten verslagen en was alweer twee dagen terug in Siklag.‭ 2 ‭‭Op de derde dag liet zich iemand uit het legerkamp van Saul aandienen. Hij had zijn kleren gescheurd en stof over zijn hoofd geworpen. Bij David gekomen, boog hij diep voorover.‭ 3 ‭‭‘Waar komt u vandaan?’ vroeg David, en de man antwoordde: ‘Uit het legerkamp van Israël. Ik ben ontkomen.’‭ 4 ‭‭‘Wat is er dan gebeurd?’ vroeg David ongerust. ‘De soldaten moesten vluchten, ‘vertelde hij. ‘Velen van hen zijn gesneuveld, en ook Saul en zijn zoon Jonatan zijn omgekomen.’‭ 5 ‭‭‘Hoe weet u zo zeker dat Saul en zijn zoon Jonatan dood zijn?’ vroeg David aan de boodschapper die hem dit was komen vertellen.‭ 6 ‭‭‘Ik was heel toevallig op de Gilboa, ‘antwoordde hij. ‘En daar stond Saul, leunend op zijn speer; de strijdwagens en ruiters hadden hem al bijna te pakken.‭ 7 ‭‭Hij keek om, en toen hij mij zag, riep hij me bij zich. “Wat kan ik voor u doen, heer?” vroeg ik,‭ 8 ‭‭en hij vroeg: “Wie ben jij?” “Ik ben een Amalekiet, ”zei ik,‭ 9 ‭‭en toen zei hij: “Kom hier en geef me de genadestoot. Want ik leef nog wel, maar de dood heeft mij al in zijn greep.”‭ 10 ‭‭Dus ik ging naar hem toe en gaf hem de genadestoot, want ik begreep dat hij, nu de strijd verloren was, niet lang meer te leven had. Toen nam ik hem zijn hoofdband en zijn armband af om ze voor u mee te nemen, mijn heer.’‭ 11 ‭‭Hierop greep David zijn kleren en scheurde ze, en ook al zijn mannen deden dat.‭ 12 ‭‭Ze rouwden, jammerden en vastten tot de avond viel voor Saul, zijn zoon Jonatan en het volk van de ‭HEER‭, het volk van Israël, omdat zij in de strijd waren gesneuveld.‭

And I will live to carry your compassion.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand