Wie?

Prediker 8:1.

‭1‭ ‭Wie is als de wijze 

‭en wie weet de verklaring van de dingen? 

‭De wijsheid van de mens verlicht zijn gezicht, 

‭zodat de stuursheid van zijn gezicht wordt veranderd.‭


#Wie ?

Staat jouw naam bij het antwoord op deze vraag?


Om jouw naam in te kunnen vullen als antwoord op de vraag, gaan we terug naar de slotsom van gisteren. Die ene mens onder duizenden die de wijsheid heeft om de wijsheid te kunnen doorgronden waarmee God de hemel en aarde gemaakt heeft, Jezus Christus. Paulus legt aan de Corinthiƫrs uit hoe het precies zit:


1Corinthiƫrs 2:13-16, HSV

‭13‭ ‭Van die dingen spreken wij ook, niet met woorden die de menselijke wijsheid ‭ons‭ leert, maar met ‭woorden‭ die de Heilige Geest ‭ons‭ leert, om geestelijke dingen met geestelijke dingen te vergelijken.‭ ‭14‭ ‭Maar de natuurlijke mens neemt de dingen van de Geest van God niet aan, want ze zijn dwaasheid voor hem. Hij kan ze ook niet leren kennen, omdat ze geestelijk beoordeeld worden.‭ ‭15‭ ‭De geestelijke mens beoordeelt wel alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld.‭ ‭16‭ ‭Want wie heeft de gedachten van de Heere gekend, ‭dat‭ hij Hem zal onderrichten? Maar wij hebben de gedachten van Christus.‭


Het geheim zit in dat laatste zinnetje. Als jouw gedachten de gedachten van Jezus zijn heb je die geestelijke wijsheid! Ben je een kind van God, dan heb je de gedachten van Jezus, omdat de Heilige Geest is uitgestort in de levens van wie in Hem geloven.


Efeziƫrs 1:13b, BOEK

‭13‭ ‭……..Toen u in Christus ging geloven, gaf God u de Heilige Geest, Die Hij had beloofd als een bewijs dat u van Christus bent.‭


Dat het ons desondanks nog vaak ontbreekt aan die wijsheid heeft alles te maken met onze eigenwijsheid. Ons eigen denken neemt de regie over en het denken van Christus verdwijnt naar de achtergrond. Dat laat zien hoezeer we in ons leven met de Heer nog te maken kunnen hebben met de oude mens die vertrouwt op eigen wijsheid. Eind 2022 ben ik er bij bepaald dat die oude mens nog meer losgesneden moet worden van de nieuwe mens, zodat onze gedachten echt alleen maar de gedachten van Jezus zijn. Dat bid ik jou toe, zoals Paulus dat in deze ene prachtige volzin bid voor de gelovigen in Efeze:


Efeziƫrs 1:15-21, HSV

‭15‭ ‭Daarom, omdat ook ik gehoord heb van het geloof in de Heere Jezus onder u, en van de liefde voor alle heiligen,‭ ‭16‭ ‭houd ik niet op voor u te danken, als ik in mijn gebeden aan u denk,‭ ‭17‭ ‭opdat de God van onze Heere Jezus Christus, de Vader van de heerlijkheid, u de Geest van wijsheid en van openbaring geeft in het kennen van Hem,‭ ‭18‭ ‭namelijk‭ verlichte ogen van uw verstand, om te weten wat de hoop van Zijn roeping is, en wat de rijkdom is van de heerlijkheid van Zijn erfenis in de heiligen,‭ ‭19‭ ‭en wat de allesovertreffende grootheid van Zijn kracht is aan ons die geloven, overeenkomstig de werking van de sterkte van Zijn macht,‭ ‭20‭ ‭die Hij gewerkt heeft in Christus, toen Hij Hem uit de doden opwekte en aan Zijn rechter‭ hand‭ zette in de hemelse gewesten,‭ ‭21‭ ‭ver boven alle overheid en macht en kracht en heerschappij en elke naam die genoemd wordt, niet alleen in deze wereld, maar ook in de komende.‭


Wie dus? Jezus! En in Hem ook Karsten. Jij ook?



Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand