Slotsom

Prediker 7:23-25.

‭23‭ ‭Dit alles heb ik met wijsheid beproefd. 

‭Ik zei: Ik wil wijs worden, 

‭maar ‭de wijsheid‭ bleef ver bij mij vandaan.‭ ‭24‭ ‭Veraf is dat wat gebeurd is. 

‭‭ Het zit‭ heel diep: wie kan het ‭terug‭ vinden?‭ ‭

25‭ ‭Ik kwam ertoe, ook ‭met‭ mijn hart, om te kennen en na te speuren, 

‭wijsheid te zoeken en ‭tot‭ een slotsom ‭te komen‭, 

‭om in te zien dat goddeloosheid dwaas 

‭en dwaasheid onverstand is.‭


#Slotsom 

Wat is jouw slotsom?


Als Salomo al tot de slotsom komt dat ware wijsheid niet te vinden is, te ver van ons vandaan, is er dan hoop voor ons? Salomo, door God gezegend met wijsheid, ziet dat er een diepere laag is die zelfs hij niet kan pakken. Job zegt er het volgende over:


Job 11:7-8, HSV

‭7‭ ‭Kun jij vinden wat God onderzoekt? 

‭Kun jij de volmaaktheid van de Almachtige doorgronden?‭ ‭8‭ ‭Zij is hoger dan de hemel, wat kun jij ‭daar‭ doen? 

‭Zij is dieper dan de hel, wat kun jij ‭daarvan‭ weten?‭


In hun hoogmoed denken wetenschappers de wijsheid gevonden te hebben die ten grondslag ligt aan het ontstaan van de hemel en de aarde. Dan snap ik de slotsom van Salomo: dwaasheid! 

Alleen God weet waar die wijsheid te vinden is, zegt Job:


Job 28:23-27, BOEK

‭23‭ ‭(23-24) Natuurlijk weet alleen God waar het te vinden is, want Hij kan de hele aarde en alles wat zich onder de hemelen bevindt, overzien.‭ ‭24‭ ‭ ‭25‭ ‭Hij stelt de kracht van de wind vast en bepaalt de grenzen van de oceanen.‭ ‭26‭ ‭Hij maakt de wetten van de regen en baant een pad voor het onweer.‭ ‭27‭ ‭Hij weet waar de wijsheid is en vertelt het aan ieder die wil luisteren. Hij schiep de wijsheid en doorgrondde haar.‭


Wijsheid komt van God en Hij wil het delen met iedereen die wil luisteren. Het grote geheim van het deelgenoot worden van de wijsheid van God ligt in zijn Zoon Jezus Christus. Paulus verwoord dat als volgt:


Colossenzen 2:2b-3, HSV

‭2‭ ‭…………Christus,‭ ‭3‭ ‭in Wie al de schatten van de wijsheid en van de kennis verborgen zijn.‭


Die diepe laag van wijsheid die Salomo niet had ligt verborgen in Jezus Christus en als je naar Hem luistert en Hij door zijn Geest woning gemaakt heeft in jou, dan is die wijsheid ook in jou. Dat is mijn slotsom. Wat ben ik ongelooflijk rijk en gezegend in Hem. Zelfs Salomo kan daar niet aan tippen.


Ware wijsheid: 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand