Toegeven

Welk voorbeeld geef jij?

Spreuken 29:12, NBV ‭
Als een heerser toegeeft aan bedrog, 
‭wordt ieder die hem dient een goddeloze.‭

Reinheid en waarheid


Goed voorbeeld doet goed volgen, maar andersom geldt het net zo hard. Slecht voorbeeld doet slecht volgen. Als heersers zich inlaten met leugens en onreinheid, dan stimuleren ze hun onderdanen om ook zo te handelen en is je maatschappij binnen de kortste keren vol leugens en onreinheid. Want onkruid groeit snel als je er niets tegen doet. Begin daarom eerst met het onkruid in je eigen leven, voordat je onkruid gaat trekken in het leven van anderen.

MattheĆ¼s 7:4-5, NBV ‭
Hoe kun je tegen hen zeggen:
 “Laat mij de splinter uit je oog verwijderen, ”zolang je nog een ‭balk‭ in je eigen oog hebt?‭ 
‭Huichelaar, verwijder eerst de ‭balk‭ uit je eigen oog, 
pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen.‭

Overal waar het gaat om leiding geven en dienen, geldt dit principe. Op je werk, binnen het gezin, voor de klas, op de tienerclub en ga zo maar door. Maak dus ernst met waarheid en reinheid en je zult merken dat goed voorbeeld goed doet volgen. Volg het voorbeeld van David voor je bedrijf, afdeling, je huisgezin, klas, club en ga zo maar door.

Psalmen 101:6-7, NBV ‭
Mijn oog zoekt de getrouwen in het land, 
‭met hen wil ik mijn woning delen. 
‭Wie de volmaakte weg bewandelt, 
‭mag mij dienen.‭ ‭In mijn paleis is geen plaats 
‭voor wie liegt en bedriegt, 
‭wie onwaarheid spreekt 
‭komt mij niet onder ogen.‭

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand