Gelukkig

Heb jij het geluk al gevonden?

Spreuken 29:18, NBV ‭
Zonder profetie vervalt het volk tot bandeloosheid, 
‭wie de wet in acht neemt, is gelukkig.‭

U bent mijn geluk!


In de Basisbijbel wordt dit vers als volgt vertaald:

Spreuken 29:18, BasisBijbel ‭
18‭ ‭Als Gods wil niet langer bekend wordt gemaakt, gaat het volk steeds slechtere dingen doen. 
‭Maar het gaat goed met mensen die zich aan Gods wet houden. 
‭‭
Afgelopen weken heb ik drie keer gepreekt over het doen van de wil van God, naar aanleiding van de woorden uit het Onze Vader:

Mattheüs 6:10b, NBG51 ‭
10‭b …….. uw‭ wil‭ geschiede‭‭, gelijk‭ in‭ de hemel‭ alzo ook‭ op‭ de aarde‭.‭

Als Gods wil niet meer gedaan wordt en niet meer verkondigd wordt, dan wordt goed, kwaad en kwaad, goed. Dan verdwijnt het geluk. Niet op korte termijn,  maar zeker op lange termijn. Op korte termijn zal het de goddelozen misschien goed gaan, maar als je op hun einde let, dan ziet het er niet goed uit. Lees Psalm 73 maar:

Psalmen 73:1-19, NBV
‭1‭ ‭Een psalm van Asaf. 
‭Ja, God is goed voor Israël, 
‭voor wie zuiver zijn van hart!‭ ‭2‭ ‭Toch had ik bijna een misstap begaan, 
‭bijna waren mijn voeten uitgegleden,‭ ‭3‭ ‭want ik keek met afgunst naar de dwazen, 
‭benijdde het geluk van wie kwaad doen.‭ ‭4‭ ‭Tot hun dood blijven zij voor ziekte gespaard, 
‭hun buik is goedgevuld,‭ ‭5‭ ‭aardse kwellingen kennen zij niet, 
‭het lijden van anderen gaat aan hen voorbij.‭ ‭6‭ ‭Daarom is hoogmoed hun halssieraad 
‭en bedekt geweld hen als een mantel,‭ ‭7‭ ‭hun ogen puilen uit het vet, 
‭van eigenwaan zwelt hun hart.‭ ‭8‭ ‭Ze spotten, spreken kwaad 
‭en dreigen vanaf hun hoge zetels,‭ ‭9‭ ‭ze zetten een mond op tot aan de hemel 
‭en hun tong roert zich overal op aarde.‭ ‭10‭ ‭Daarom lopen de mensen achter hen aan, 
‭drinken hun woorden in als water‭ ‭11‭ ‭en zeggen: ‘Hoe zou God iets weten? 
‭Heeft de Allerhoogste een antwoord?’‭ ‭12‭ ‭Zo zijn de goddelozen ten voeten uit, 
‭ze verrijken zich, onverstoorbaar.‭ ‭13‭ ‭Ja, vergeefs hield ik mijn geweten zuiver 
‭en waste ik mijn handen in onschuld!‭ ‭14‭ ‭Want ik werd gestraft, dag aan dag, 
‭en geslagen, elke morgen weer.‭ ‭15‭ ‭Maar zou ik spreken als zij, 
‭ik pleegde verraad aan Gods kinderen!‭ ‭16‭ ‭Dus bleef ik nadenken, ik wilde weten 
‭waarom-het was een vraag die mij kwelde,‭ ‭17‭ ‭tot ik Gods heiligdom binnenging 
‭en mij ‭hun‭ ‭einde‭ voor ogen bracht.‭ ‭18‭ ‭Ja, u zet hen op een glibberig pad 
‭en stort hen in een diepe afgrond.‭ ‭19‭ ‭In een oogwenk is het met hen gedaan, 
‭hun ondergang, ‭hun‭ ‭einde‭ is een verschrikking.‭

Wil je het geluk vinden in het leven met de Heer, let dan op het einde en niet teveel op de omstandigheden van vandaag. Kijk naar Jezus die de schande van het kruis gedragen heeft, omdat Hij wist wat er achter lag. Vertrouw vandaag op Hem en blijf nadenken over wat God door zijn Woord, door dromen, door gezichten, en door gedachten tot je spreekt en volg de weg die Hij door zijn Geest aan jou en ons wijst. Dan vind je aan het einde zeker dat geluk! Eeuwig leven met Hem. Al het kwaad verdwenen, voor eeuwig en altijd! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand