Opvoeding

Hoe ben jij opgevoed?

Spreuken 29:15-17, NBV ‭
15‭ ‭De stok en berispingen zorgen voor wijsheid, 
‭een kind dat niet wordt opgevoed, maakt zijn moeder te schande.‭ ‭
16‭ ‭Als goddelozen aan de macht zijn, neemt de misdaad toe, 
‭maar eens zullen de rechtvaardigen getuige zijn van hun val.‭ ‭
17‭ ‭Tuchtig je zoon, en je hebt geen zorgen over hem, 
‭hij zal je vreugde geven.‭

Ik ben een kind van de Heer.


Gisteren zat ik op de boot naar Texel en liep er een vader langs met een klein kind dat tegen zijn vader zei: ‘Ik wil water’! Op zo’n toontje van ‘ik wil’! De vader gebruikte het moment niet om op te voeden, maar gaf toe aan de eis van het kind. Op zo’n moment denk ik aan opvoeding. De reactie van het kind legt ook het probleem bloot dat ontstaat wanneer je niet opvoed. Dan leert het kind zijn eigen wil te volgen en per definitie is die voor ieder mens zondig.

Romeinen 3:11-12, BOEK ‭
11‭ ‭Er is niemand verstandig. Er is niemand die echt zijn best doet om God te vinden.‭ ‭12‭ ‭Alle mensen hebben zich van God afgekeerd; zij zijn met elkaar de verkeerde weg opgegaan! Niemand doet wat goed is, zelfs niet één.‭

Als je niet opvoed gaan kinderen dus die verkeerde weg verder op, neemt de goddeloosheid toe in hun leven en nemen ze zo hun plaats in de maatschappij in. Dan krijg je wat in vers 16 staat. Opvoeden dus en ze bekend maken met de weg van de Heer. 
Als middelen worden hier de stok - een pak slaag - en berisping genoemd. Ik weet niet of het een bewuste keuze van de schrijver is om het in deze volgorde te zetten, maar daar zet ik mijn vraagtekens bij. Kijk uit met lijfstraffen. Zeker als het gaat vanuit boosheid en frustratie. Dat is not-done. Als je vroeg en consequent bezig bent met berispen, dan zal een pak slaag niet nodig zijn. Wanneer er hardnekkig volhard wordt in zondigen zijn stevigere prikkels nodig, maar tussen een berisping en pak slaag zit nog een scala aan andere maatregelen om kinderen en jongeren op de weg van de rechtvaardigheid te brengen en te houden. Daar is wijsheid, tijd, geduld en bovenal veel liefde voor nodig. Liefde die jij als ouder alleen kunt geven. Waar geen kinderopvang tegenop kan. 
Investeren in opvoeden is investeren in wijsheid en vreugde. ‘Ga ervoor’, ouders  en opvoeders! De Heer is een Helper, groot van kracht.

Psalmen 54:4, BOEK
 ‭4‭ ‭Luister, God is mijn helper. De Here geeft mij kracht en steunt mij.‭

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand