Vader en moeder

‭Eer jij je vader en moeder?

Wie zijn vader en moeder berooft en zegt: 
‭‘Daar steekt geen kwaad in, ‘
‭is niet beter dan een moordenaar.‭
Spreuken 28:24, NBV

Pas op voor misleiding.


Één van de 10 geboden is: ‘Eer je vader en je moeder’. Daar hoort het beroven van je ouders echt niet bij. Vanuit hebzucht of wat voor motivatie dan ook eerder aanspraak maken op je erfdeel is het beroven van je ouders. Naarmate je ouders ouder worden zul je merken dat hun kwetsbaarheid ten aanzien van het beheer van hun financiën toe kan nemen. Ik kan me indenken dat er heel wat kinderen zijn die daar misbruik van maken.
Zelf beheer ik de financiën van mijn moeder en herken ik die kwetsbaarheid. Regelmatig moet ik haar en mezelf beschermen tegen uitgaven die zij wil doen, maar niet verstandig zijn. Niet alleen denken aan je eigen belang, maar vooral die van je ouders en de andere kinderen als die er zijn.
Kijk naar de geschiedenis van de verloren zoon. Die deed aanspraak op het erfdeel dat hij zou krijgen als zijn vader zou overlijden. Hij kon niet wachten en beroofde zijn ouders. De gevolgen kennen we allemaal. Daar rust geen zegen op.
Laat je ook niet misleiden door anderen die je wijs maken dat je best aanspraak kunt maken op je erfdeel wanneer je ouders nog leven. De Farizeeën deden dat, met als doel zichzelf te verrijken. Jezus sprak ze daar op aan:

Want God heeft gezegd: “Toon eerbied voor uw vader en moeder, 
”en ook: “Wie zijn vader of moeder vervloekt, moet ter dood gebracht worden.”‭ ‭
Maar u leert: “Wie tegen zijn vader of moeder zegt:
 ‘Alles wat van mij is en voor u van nut had kunnen zijn, bestem ik tot offergave,‘‭ ‭
die hoeft zijn ouders geen eerbied te tonen.
” Zo ontkracht u het woord van God uit eerbied voor uw eigen traditie.‭
Mattheüs 15:4-6, NBV

Pure misleiding. Trap daar dus niet in. Laat je niet misleiden, maar eer je vader en je moeder. Ook wanneer - en dit is geen gemakkelijke opgave - je relatie met je ouders niet al te best is. Ook dan geldt dit gebod, waar Paulus een mooie belofte aan verbindt:

‭‘Toon eerbied voor uw vader en moeder, 
‘dat is het eerste gebod waaraan een belofte verbonden is:‭ 
‭‘Dan zal het u goed gaan en zult u lang leven op aarde.’‭
Efeziërs 6:2-3, NBV

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand