Rijk?

‭Is iedereen die op de Heer vertrouwt rijk?

Wie hebzuchtig is, ontketent ruzie, 
‭wie op de ‭HEER‭ vertrouwt, wordt rijk.‭
Spreuken 28:25, NBV

Schatten


Koren op de molen voor welvaartspredikers, deze spreuk. ‘Wie op de Heer vertrouwt, wordt rijk’. In andere vertalingen worden in plaats van ‘wordt rijk’ andere woorden gebruikt. Ik zet ze op een rijtje:

NBG: wordt overvloedig verkwikt
STV: zal vet worden
HSV: wordt verzadigd
NLB (Luterse vertaling): verkrijgt welvaart

Wat moet je nu nog geloven?? Dit is de worsteling waar je vaker tegenaan loopt met al die vertalingen en het blijft belangrijk om ze te toetsen. Waaraan? Ik doe dat aan de grondtekst en de context. En de grondtekst zegt het volgende:

‭ ןשד dashen: vetgemest worden‭

De STV zit wat dat betreft het dichts bij de bron. Dan is het dus zaak om te kijken naar de context. Er vanuit gaande dat Salomo de Spreuken geschreven heeft - daar zijn verschillende meningen over - zal hij vast geweten hebben dat niet elke gelovige vetgemest was met aardse rijkdom. Daar waren veel gradaties in. Ze waren zeker gezegend met welvaart in de tijd van Salomo, maar er zal ook sprake geweest zijn van vet-vetter-vetst. 
Kijk ik om me heen in de tijd waarin we nu leven, dan zie ik mensen die op de Heer vertrouwen, maar zeker niet vetgemest zijn met aardse rijkdom. Die vlieger gaat dus niet op.
Maar waarmee zijn we dan wel vetgemest als we op de Heer vertrouwen? Met de rijkdom en schatten die Hij geeft. Luister het lied van vandaag maar eens. Mijn doel is niet om vetgemest te worden met aardse rijkdom, maar met hemelse schatten! Ben jij vetgemest?

Vergadert u geen schatten op de aarde, waar ze de mot en de roest verderft, 
en waar de dieven doorgraven en stelen;‭ 
‭Maar vergadert u schatten in den hemel, waar ze noch mot noch roest verderft, 
en waar de dieven niet doorgraven noch stelen;‭ ‭
Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.‭
Mattheüs 6:19-21, STV

Speciaal vandaag uit de Statenvertaling, want die hebben wat mij betreft in dit geval de beste vertaling ;)



Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand