Genoeg

1Kronieken 21:9-17. Hoe heeft God afgerekend met de zonde?

9 ‭‭De ‭HEER‭ sprak tot Gad, de ziener van David:‭ 10 ‭‭‘Ga naar David en zeg hem: “Dit zegt de ‭HEER‭: Hier heb je drie straffen. Kies er een uit; die zal ik je opleggen.”’‭ 11 ‭‭Gad ging naar David en zei tegen hem: ‘Dit zegt de ‭HEER‭: Alsjeblieft, wat heb je liever?‭ 12 ‭‭Drie jaar hongersnood, drie maanden–voortdurend belaagd door het zwaard van je tegenstanders–opgejaagd worden door je vijanden, of drie dagen getroffen worden door het zwaard van de ‭HEER‭: de pest in het land, een engel van de ‭HEER‭ die in het hele gebied van Israël dood en verderf zaait? Zegt u maar wat voor antwoord ik moet geven aan degene die mij gezonden heeft.’‭ 13 ‭‭David antwoordde: ‘Ik ben in het nauw gedreven! Liever val ik in handen van de ‭HEER‭, wiens mededogen zeer groot is, dan dat ik in mensenhanden val.’‭ 14 ‭‭De ‭HEER‭ liet in Israël de pest uitbreken. Zeventigduizend Israëlieten vonden de dood.‭ 15 ‭‭God stuurde zijn engel ook naar Jeruzalem om daar dood en verderf te zaaien, maar toen hij het onheil zag dat werd aangericht, begon hij het te betreuren. ‘Genoeg!’ zei hij tegen de engel. ‘Laat je hand zakken!’ De engel van de ‭HEER‭ stond bij het bergterras waar de Jebusiet Ornan zijn graan dorste.‭ 16 ‭‭Toen David opkeek zag hij de engel van de ‭HEER‭ tussen aarde en hemel staan, het blanke zwaard uitgestrekt over Jeruzalem. David en de oudsten wierpen zich, gehuld in een boetekleed, ter aarde‭ 17 ‭‭en David zei tegen God: ‘Ik was het toch die opdracht heeft gegeven tot een volkstelling? Ik ben het die gezondigd heeft; ik ben het die verkeerd heeft gehandeld. Maar deze arme schapen, wat hebben zij misdaan? ‭HEER‭, mijn God, hef uw hand toch op tegen mij en mijn familie, in plaats van uw volk met deze plaag te treffen!’‭ 

U stierf voor mij, mijn Jezus.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand