Scheuring

1Koningen 11:26-43. Waar zie jij scheuringen onder christenen en hoe kunnen die voorkomen worden?

26 ‭‭Een ander die tegen koning Salomo in opstand kwam, was een van zijn eigen ambtenaren, Jerobeam, de zoon van Nebat, een Efraïmiet uit Sereda. Zijn moeder was weduwe en heette Serua.‭ 27 ‭‭De reden waarom hij tegen de koning in opstand kwam, was de volgende. Salomo liet het Millobolwerk bouwen om de laatste bres in de Davidsburcht te dichten.‭ 28 ‭‭Jerobeam toonde zich daarbij een flinke kracht. Omdat hij Salomo opviel door het werk dat hij verzette, stelde de koning hem aan als opzichter over alle werklieden uit het gebied van de nakomelingen van Jozef.‭ 29 ‭‭Toen Jerobeam in die tijd een keer de stad uit ging, kwam hij de profeet Achia uit Silo tegen. Achia droeg een nieuwe mantel. Ze waren helemaal alleen in het open veld.‭ 30 ‭‭Achia greep zijn nieuwe mantel en scheurde hem in twaalf stukken.‭ 31 ‭‭Toen zei hij tegen Jerobeam: ‘Neem tien van deze stukken, want dit zegt de ‭HEER‭, de God van Israël: Hierbij scheur ik het koningschap van Salomo los en geef ik jou tien stammen.‭ 32 ‭‭Eén stam zal ik hem laten houden, omwille van mijn dienaar David en omwille van Jeruzalem, de stad die ik uit alle steden van Israëls stammen heb uitgekozen.‭ 33 ‭‭Ik breng deze scheuring teweeg omdat ze mij verlaten hebben en Astarte zijn gaan vereren, de godin van de Sidoniërs, en Kemos, de god van Moab, en Milkom, de god van de Ammonieten. Ze zijn mij ongehoorzaam geworden en hebben gedaan wat slecht is in mijn ogen, want ze hebben mijn voorschriften en rechtsregels niet nageleefd zoals Salomo’s vader David dat deed.‭ 34 ‭‭Toch zal ik Salomo het koningschap niet helemaal ontnemen. Omwille van mijn dienaar David, die ik had uitgekozen en die mijn geboden en voorschriften in acht heeft genomen, mag Salomo blijven regeren zolang hij leeft.‭ 35 ‭‭Maar zijn zoon zal ik het koningschap ontnemen. Tien stammen geef ik aan jou,‭ 36 ‭‭en zijn zoon zal ik één stam laten houden, opdat er bij mij in Jeruzalem, de stad die ik heb uitgekozen om er mijn naam te laten wonen, altijd iemand zal zijn die het licht van het koningshuis van mijn dienaar David brandend houdt.‭ 37 ‭‭Jou zal ik aanstellen tot koning over heel het gebied dat je verlangt. Jij zult koning van Israël zijn.‭ 38 ‭‭Als je luistert naar alles wat ik je opdraag, mij gehoorzaamt en doet wat goed is in mijn ogen door mijn voorschriften en geboden in acht te nemen zoals mijn dienaar David dat deed, dan zal ik je ter zijde staan en je koningshuis bestendigen, zoals ik dat ook voor David heb gedaan. Ik zal Israël aan jou geven.‭ 39 ‭‭Zo zal ik de nakomelingen van David vernederen, maar niet voor altijd.’‭ 40 ‭‭Salomo wilde Jerobeam doden, daarom week Jerobeam uit naar Egypte, waar hij bij koning Sisak zijn toevlucht zocht. Hij bleef daar tot Salomo gestorven was.‭ 41 ‭‭Verdere bijzonderheden over Salomo en over zijn wijsheid zijn opgetekend in de annalen van Salomo.‭ 42 ‭‭Veertig jaar regeerde Salomo vanuit Jeruzalem over heel Israël,‭ 43 ‭‭tot hij bij zijn voorouders te ruste ging. Hij werd begraven in de Davidsburcht, en zijn zoon Rechabeam volgde hem op.‭ 

Zijn voorbeeld roept om te dienen iedere dag, gedragen door zijn liefde en kracht.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand