Haat

2Samuël 13:21-31. Wat kan haat met een mens doen en hoe voorkom je dat een bittere wortel van haat in jouw hart groeit?

21 ‭‭Toen koning David hoorde wat er gebeurd was, werd hij woedend.‭ 22 ‭‭Absalom sprak er niet met Amnon over, er viel tussen hen geen onvertogen woord, maar hij haatte hem omdat hij zijn zuster Tamar had onteerd.‭ 23 ‭‭Twee jaar later nodigde Absalom alle zonen van de koning uit om bij hem in Baäl–Chasor, in de buurt van Efraïm, het schapenscheerdersfeest bij te wonen.‭ 24 ‭‭Hij ging naar de koning en vroeg: ‘Ze zijn bij mij de schapen aan het scheren; mag ik u en de uwen vragen onze gasten te zijn?’‭ 25 ‭‭De koning antwoordde: ‘Nee, mijn zoon, laten we dat maar niet doen, we zouden je met zijn allen tot last zijn.’ Hoe Absalom ook aandrong, de koning bleef bij zijn weigering en wilde al afscheid nemen.‭ 26 ‭‭Toen zei Absalom: ‘Als u niet wilt komen, laat dan mijn broer Amnon met ons meegaan.’ ‘Waarom dan toch?’ vroeg de koning,‭ 27 ‭‭maar Absalom bleef aandringen, en ten slotte stuurde de koning Amnon en de andere koningszonen met hem mee.‭ 28 ‭‭Toen beval Absalom zijn dienaren: ‘Let op, wanneer de wijn Amnon naar het hoofd gestegen is en ik tegen jullie zeg: “Sla Amnon dood!” dan moeten jullie hem doden. Jullie hoeven niets te vrezen, want ik heb het jullie zelf bevolen. Houd je flink en aarzel niet.’‭ 29 ‭‭Zodra Absaloms dienaren met Amnon hadden gedaan zoals Absalom bevolen had, stonden alle koningszonen op, sprongen op hun muildieren en maakten dat ze wegkwamen.‭ 30 ‭‭Terwijl ze nog onderweg waren, bereikte David het gerucht dat Absalom alle koningszonen had gedood en dat niet één van hen ontkomen was.‭ 31 ‭‭De koning stond op, scheurde zijn kleren en wierp zich op de grond. De hele hofhouding stond met gescheurde kleren om hem heen.‭

De wonden in mijn ziel, de haat en bitterheid, lijken niet te helen, niet door woorden niet door tijd.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand