Opnieuw geboren

Johannes 3:1-2 BOEK

Op een nacht kwam Nicodémus met Jezus praten. Hij was een Farizeeër en lid van de Hoge Raad. "Meester", zei hij, "wij weten dat God U gezonden heeft om ons te leren. Alle wonderen bewijzen dat." 

 

Nicodémus, zijn naam betekent 'overwinnaar', is duidelijk geraakt door wat U gezegd en gedaan heeft tijdens het Paasfeest Jezus. Hij komt 's nachts bij U, wat laat zien dat hij heel voorzichtig is en waarschijnlijk bang voor de reacties van de andere Farizeeërs. Hij wil niet gezien worden. 

Ik herken die voorzichtigheid wel. Dat ben ik ook als het gaat om het posten op Social Media, omdat ik zie dat mensen er zo mee aan de haal gaan. In het openbaar was U ook terughoudend, hebben we eerder gelezen.

 

Johannes 2:24 BOEK

Maar Hij bleef terughoudend, omdat Hij de mensen door en door kende.

 

Ook ik ken de mensen goed genoeg om te weten dat het niet altijd verstandig is om alles maar in het openbaar rond te bazuinen. Als dat nodig is, zult U het ons vast duidelijk maken.

Nicodémus is een ander verhaal. Die komt alleen en is oprecht geïnteresseerd en geraakt. Hij noemt U 'Meester'. Best bijzonder, want hij was als Farizeeër zelf een leraar voor de Joden. 'Meester' is een eretitel en wil zeggen dat hij U zag als een leraar en aanvoerder, door God gezonden. Dan bent U niet terughoudend en gaat U graag de diepte in. Dat doet U hier met Nicodémus en dat wilt U ook met ons doen, als wij met een oprecht hart naar U toe gaan in plaats van mee te lopen met de massa.

U heeft mij lang geleden laten zien wie mijn 'meester' is. Ik vroeg me af of ik theologie moest gaan studeren en U gaf mij de volgende tekst:

 

Jesaja 30:20b BOEK

Met uw eigen ogen zult u uw Leraar zien.

 

Eerst dacht ik dat het de leraren op de opleiding theologie waren die hier bedoeld werden, maar al snel had ik door dat het de Heilige Geest was. Dat heeft U toen ook bevestigd door een beeld wat ik kreeg van een andere broeder/zuster. Voor ons allemaal geldt dat de Heilige Geest degene is die ons alles kan en wil leren over U Heer Jezus en die ons steeds weer herinnert aan wat U heeft gezegd. Meer dan welke andere leraar dan ook. Die kunnen ons zeker verder helpen, maar uiteindelijk is het alleen uw Geest die ons mee kan nemen de diepte in, zoals hier gebeurt met Nicodémus.

 

Johannes 14:26 BOEK

Maar de Vader zal de Plaatsvervanger sturen. Dat is de Heilige Geest, Die jullie in mijn naam alles zal leren en jullie steeds weer zal herinneren aan wat Ik gezegd heb.

 

[Op welke 'meester' stel jij je vertrouwen?]

 

Johannes 3:3-8 BOEK

Jezus antwoordde (HSV 'Voorwaar, voorwaar; Ik zeg u): "Luister goed, wie niet opnieuw geboren wordt, kan het Koninkrijk van God niet ontdekken." "Opnieuw geboren?" vroeg Nicodémus. "Hoe kan dat? Iemand kan toch niet voor de tweede keer uit zijn moeders lichaam geboren worden? " Jezus antwoordde (HSV 'Voorwaar, voorwaar; Ik zeg u) : "Toch is het zoals Ik zeg. Als iemand na zijn natuurlijke geboorte niet ook geestelijk geboren wordt (HSV 'Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest), kan hij onmogelijk in het Koninkrijk van God komen. Uit mensen komt menselijk leven voort, maar uit de Geest van God komt geestelijk leven voort. Het is dus helemaal niet zo vreemd dat Ik zei dat u opnieuw geboren moet worden. De wind waait waarheen hij wil. Je hoort hem wel, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook als iemand door de Geest van God nieuw leven krijgt.

 

U ontvouwt hier het geheim van de wedergeboorte aan Nicodémus. U leert hem hoe hij werkelijk een overwinnaar kan worden. De stelligheid waarmee U spreekt tegen Nicodémus is te lezen in de HSV. 'Voorwaar, voorwaar; Ik zeg u. Spits dus de oren, want wat Jezus hier zegt is héél belangrijk. Het gaat om de vraag of je een overwinnaar of een verliezer wordt. 

Wedergeboorte maakt een overwinnaar van je. Je ontvangt in jouw diepste binnenste nieuw leven wanneer je besluit te geloven in Jezus. De Heilige Geest komt dan in je diepste binnenste en die maakt dat nieuwe leven zichtbaar door heel je leven heen. 

 

Galaten 5:22 BOEK

Maar de Heilige Geest brengt ons tot betere dingen: Liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, mildheid, trouw, tederheid en zelfbeheersing.

 

De macht van de zonde, die tot dan toe geregeerd heeft in jouw leven, heeft het niet langer meer voor het zeggen. De duivel met zijn zondemacht heeft het niet langer voor het zeggen, omdat Jezus hem overwonnen heeft toen Hij opstond uit de dood. Jezus heeft het voor het zeggen en omdat Hij door zijn Geest in je woont, ben je overwinnaar. De doop is daar het bewijs van. Je oude leven, beheerst door de macht van de zonde, wordt begraven in het waterbad, en je staat op in een nieuw leven door de Geest. Dat betekent geboren worden uit 'water' en 'Geest'.

 

[Voorwaar, voorwaar; ik vraag jou: Ben jij al opnieuw geboren? Heb je dat bezegeld met de doop? Is het nieuwe leven zichtbaar in en door jou heen? ]



Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand