Licht of duisternis?

Johannes 3:18 HSV

Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God

 

Ik denk weer terug aan de betekenis van de naam van Nicodemus: 'Overwinnaar'. Het tegenovergestelde van overwinnaar is verliezer. Je kunt als een overwinnaar door het leven gaan of als een verliezer. Je kunt het eeuwige leven winnen of verliezen. Allemaal zijn we, net als Nicodemus, als verliezer geboren, maar geroepen om overwinnaar te worden. Vertrouwen op uw Naam Jezus is de voorwaarde. Uw Naam betekent: 'Hij redt'. Het tegenovergestelde van redden is verloren laten gaan. Dat is wat uw tegenstander, satan, graag wil laten gebeuren in ons leven. Ons verloren laten gaan, omdat hij uit is op vernietiging. 

 

1 Petrus 5:8 BOEK

Wees op je hoede voor de grote tegenstander, de duivel. Hij gaat rond als een brullende leeuw, op zoek naar een prooi om te verslinden.

 

Er is maar één manier om je daar tegen te beschermen. Dicht bij de Goede Herder blijven die brullende leeuwen kan doden. Dat bent U Heer Jezus, want U heeft bewezen dat U sterker bent dan deze brullende leeuw, door op te staan uit de dood, hèt wapen van de brullende leeuw. Dat wapen is hem door U uit handen genomen. Daarom proclameer ik wat ik geloof:

 

Openbaringen 1:18b

Jezus heeft de sleutels van het rijk van de dood en van de dood zelf.

 

1 Corinthiërs 15:53 BOEK

'De dood is opgeslokt in Gods grote overwinning,' en: 'Dood, je kunt de overwinning wel vergeten. Dood, wat voor kwaad zul je nu nog doen?'

 

Romeinen 8:37  HSV

Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem Die ons heeft liefgehad.

 

Amen!

 

[Als jij dit ook gelooft, proclameer deze woorden dan. Het Woord van God is een krachtig wapen in de geestelijke strijd] 

 

Johannes 3:19-20 BOEK

Het oordeel komt tot stand doordat het licht in de wereld is gekomen; maar de mensen hebben de voorkeur gegeven aan de duisternis. Dat komt omdat zij slechte dingen hebben gedaan. Want wie zondigt, heeft een hekel aan het licht. Hij ontwijkt het uit angst dat al die slechte dingen aan het licht zullen komen.

 

Dat veel mensen de voorkeur hebben voor de duisternis boven het licht, kan ik wel zien in de wereld. Wat een ellende. Gisteren kwam ik nog een oude bekende tegen op straat die zei: ‘Ik geloof in de slechtheid van de mens.’ We hebben haar van uw licht kunnen vertellen Vader, maar in wezen heeft ze wel gelijk. De wereld waarin we leven is een donkere wereld die getiranniseerd wordt door satan.

 

Efeziërs 6:12

Want wij vechten niet tegen mensen, maar tegen onzichtbare wezens: de duivelse heersers en machten die deze donkere wereld tiranniseren, boosaardige wezens in de onzichtbare wereld om ons heen.

 

Maar U heeft daar een keer in gebracht Heer Jezus. U bent licht en heeft uw licht laten schijnen in deze wereld. Uw licht maakt ons er van bewust hoe duister het in deze wereld is. Ik kies er voor in uw licht te wandelen. Ik heb een hekel aan de duisternis en ontwijk dat. 

Dit is de boodschap die ik van Jezus gehoord heb en nu aan jullie doorgeef, dat God licht is en dat in Hem in het geheel geen duisternis is. Duisternis hoort niet bij God, dus ook niet bij mij. 

Als jij zegt een christen te zijn, maar stiekem toch bewust de duisternis in je leven toelaat, dan lieg je. Wat je zegt is niet waar. Maar als je wel in het licht wandelt, zoals Hij in het licht is, dan schud ik je de hand omdat we samen één zijn en het bloed van Jezus onze Redder ons schoon wast van alle zonden. Als wij onze zonden bekennen, is God zo trouw en rechtvaardig ons die te vergeven. Dan wast Hij ons schoon van alles was we verkeerd gedaan hebben. Lees 1 Johannes 1:5 t/m 9 maar. 

 

[Waar geef jij de voorkeur aan; het licht of de duisternis? Een tussenweg is er namelijk niet] 

 

Johannes 3:21 BOEK

Maar wie Gods wil doet, komt tot het licht, zodat van alles wat hij doet, gezien kan worden dat het tot eer van God is.

 

Daar geef ik de voorkeur aan Heer. Uw wil te doen en in uw licht te wandelen, zodat in alles wat ik doe gezien kan worden dat het tot eer van U is Vader. In U Heer, ben ik meer dan overwinnaar!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand