Voordeel

Prediker 1:3. Wat blijft er aan netto winst over als jouw gezwoeg hier op aarde eindigt?

‭3‭ ‭Welk voordeel heeft de mens van alles wat hij heeft verworven, 
‭al zijn moeizaam gezwoeg onder de zon?‭

Als ik U heb, heb ik verder niets nodig


Het woord ‘voordeel’ komt alleen in Prediker voor. Het wordt 10 keer genoemd en gaat over winst behalen. Denkend aan de koffer uit de overdenking van gisteren sluit dit er mooi op aan. Wat is de winst die jij tot nu toe hebt behaald in je leven? En dan  heb ik het over winst die je mee kunt nemen de eeuwigheid in. Al het andere lijkt misschien winst in je leven ‘onder de zon’, je aardse bestaan, maar is uiteindelijk verlies.
Wat staat er dus op jouw geestelijke bankrekening? 
Ik las een verhaal over Jip Wijngaarden die in de jaren 80 van de vorige eeuw, op jonge leeftijd, doorbrak als actrice na de rol van Anne Frank te hebben gespeeld. Ze leerde de Here Jezus kennen, ontdekte de leegte en het verlies van het leven als wereldster en is uit die wereld gestapt. Nu maakt ze kunst waar ze haar geloof in tot uiting brengt. Google maar eens op haar naam.
Ik moet ook denken aan mijn moeder, die net als de Prediker aan het laatste stuk van haar leven bezig is. Zingen is altijd haar passie geweest. Als jonge vrouw kwam ze op het conservatorium terecht en werd haar zangtalent al snel ontdekt. Wat zij snel ontdekte was dat de muziekwereld een harde wereld was. Daar wilde ze niet in verder. Ze zag de leegte en het verlies, trok haar conclusie en het werd één van de redenen om te stoppen met het conservatorium. Zingen is ze altijd blijven doen, in dienst van de Heer. Vorige week sprak ik een oude dame die in hetzelfde verzorgingshuis als mijn moeder woont. Ze vertelde enthousiast over het koor waar ze altijd in gezongen had en dat mijn moeder daar soms uitgenodigd werd om een solopartij te zingen. Daar keek ze met groot genoegen op terug. De koffer van mijn moeder is gevuld met winst wat ze meeneemt als het leven ‘onder de zon’ straks ophoud te bestaan. Winst, niet alleen behaald met het zingen. Het ontroert me.
Uiteindelijk heeft het dus te maken met keuzes maken. Waar kies jij voor in dit leven ‘onder de zon’? Winst of verlies?

1Timotheüs 6:6-7, NBV
‭6‭ ‭Maar voor wie tevreden is met wat hij heeft, is het geloof grote winst.‭ ‭
7‭ ‭Wij hebben niets in deze wereld meegebracht en kunnen er ook niets uit meenemen.‭

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand