Leegte

Prediker 1:2. Wat is lucht en leegte in jouw leven?

‭2‭ ‭Lucht en leegte, zegt Prediker, 
‭lucht en leegte, alles is leegte.‭

Geen lichtpunt in de verte en achter mij een gat.


Een goede toespraak bouwt op naar een eindconclusie die aan het eind van de toespraak uiteen gezet wordt. Zo niet de Prediker. Hij begint direct aan het begin van zijn toespraak al met de eindconclusie. Prent die er stevig bij ons in. Alles is leegte! 
Stel, je draagt als kind van God een koffer 🧳 mee in je leven, waarin alles komt te zitten wat je straks, als het aardse leven ophoudt, kunt meenemen naar de hemel. Wat zit er dan in jouw koffer? Dat is waar de Prediker ons over wil laten nadenken en wat hij in het vervolg van de toespraak punt voor punt verder gaat toelichten.
In de vorige overdenking heb je al een opsomming kunnen lezen van zaken uit het leven van de Prediker die niet in de koffer komen, die leegte en lucht zijn:
  • Wetenschap
  • Landbouw
  • Kunst
  • Vermaak
  • Rijkdom
  • Vrouwen
  • Filosofie
Scan je eigen leven eens, maak een lijstje van wat lucht en leegte is en vraag je vervolgens af waar je je geld, tijd en energie in wilt steken in dit leven. 
Ik weet nog goed dat ik in mijn tienerjaren een keuze moest maken voor een beroepsopleiding. Na een aantal omzwervingen in mijn denken gaf de volgende gedachte de doorslag: ‘Als ik 8 uur per dag besteed aan werken, dan wil ik een beroep kiezen waar ik het Evangelie kan delen’. Zo ben ik in het onderwijs terecht gekomen. 
Deel je overwegingen met God. Hij wil en zal je de weg wijzen.

1Johannes 2:17, NBV
‭17‭ ‭De wereld met haar begeerte gaat voorbij, 
maar wie Gods wil doet blijft tot in eeuwigheid.‭

Gods wil doen, dat vult onze koffer. Daar gaan we naar op zoek door verder te luisteren naar de toespraak van de Prediker.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand