Nieuw

Prediker 1:9-11. Wat is echt nieuw?

‭9‭ ‭Wat er was, zal er altijd weer zijn, 
‭wat er is gedaan, zal altijd weer worden gedaan. 
‭Er is niets nieuws onder de zon.‭ ‭
10‭ ‭Wanneer men van iets zegt: ‘Kijk, iets nieuws, ‘
‭dan is het altijd iets dat er sinds langvervlogen tijden is geweest.‭ ‭
11‭ ‭De vroegere generaties zijn vergeten, 
‭en ook de komende zullen weer worden vergeten.‭

De najaarsfeesten: Zie, Ik maak alle dingen nieuw.


Nieuwe dingen hebben altijd wel mijn aandacht. Ik hou er van en dat heeft positieve en negatieve kanten. In mijn werk word ik altijd enthousiast van nieuwe ontwikkelingen op ICT gebied en zie ik kansen. Nieuwe dingen uitproberen vind ik heerlijk en ik ben dan ook niet bang om zo nu en dan op m’n snufferd te gaan. Dat hoort er immers bij. Fouten maken is een essentieel onderdeel van het leerproces.
De negatieve kant van het houden van nieuwe dingen is wat mij betreft hebzucht. Als er één ding is waarbij ik aan den lijve heb ontdekt hoe leeg het is, dan is het kopen van nieuwe dingen. De gedrevenheid waarmee je marktplaats aan het afstruinen bent, je verheugt op iets nieuws en er vervolgens achter komt dat die nieuwe dingen zo leeg zijn als ik weet niet wat. En, zoals de Prediker vandaag zegt, wat hier op aarde nieuw lijkt was er in lang vervlogen tijden al. Hadden ze toen dan ook al computers? Nee, maar wel hebzucht en de drang om steeds verder te komen in technische ontwikkelingen om de wereld beter te maken dan hij is. Kijk waar al die nieuwe dingen ons onder de zon gebracht hebben. In plaats van opwaarts, neerwaarts. Leegte!

Wil je iets nieuws dat je leven rijker maakt? Dat de leegte opvult? Dat de wereld weer in een opwaartse lijn brengt? Kijk dan naar Jezus, naar wat Hij voor nieuws gaat brengen.

Openbaring 21:5, NBV
‭5‭ ‭Hij die op de troon zat zei:
 ‘Alles maak ik nieuw!’ 
-Ik hoorde zeggen:
 ‘Schrijf het op, 
want wat hier wordt gezegd is betrouwbaar en waar.’‭

Dat is nog eens goed nieuws. Nieuws over nieuwe dingen die gaan komen en er nog nooit geweest zijn. En het mooie is dat het zeker gaat komen. De najaarsfeesten getuigen daarvan. Ze staan op de kalender van God. Ze zijn nog niet vervuld, maar dat gaat zeker gebeuren. Zo is het namelijk gegaan met de door Jezus vervulde voorjaarsfeesten (Pesach, Ongezuurde Broden, Eerstelingen en Wekenfeest) en zo zal het ook gaan met de najaarsfeesten:
  1. Feest van het bazuingeschal: Wederkomst van Jezus voor de bruid, de gemeente.
  2. Grote Verzoendag: Wederkomst van Jezus voor de wereld, op de Olijfberg.
  3. Loofhuttenfeest: Duizendjarig vrederijk waarin de gemeente met Hem regeert.
En dan de eeuwigheid met Hem zonder de machten van de duisternis. Die zijn voorgoed verslagen. Dat is nog eens NIEUW!

Openbaring 21:4, NBV
‭4‭ ‭Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. 
Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij.’‭

En weet je wat het mooie is. We mogen nu al leven in die nieuwheid. Want voor elk kind van God geldt de volgende belofte:

2Corinthiërs 5:17, NBV
‭17‭ ‭Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. 
Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen.‭

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand