Beschermen en bevrijden

2Koningen 19:20-37. Wie beschermt jou en heeft jou bevrijdt, zodat je voor eeuwig veilig bent?

20 ‭‭Jesaja, de zoon van Amos, liet Hizkia weten: ‘Dit zegt de ‭HEER‭, de God van Israël: Ik heb je gebed over koning Sanherib van Assyrië gehoord,‭ 21 ‭‭en dit is wat ik, de ‭HEER‭, over hem zeg: 

‭Vrouwe Sion minacht je, ze lacht je uit, 
‭meewarig schudt Jeruzalem haar hoofd.
‭‭ 22 ‭‭Weet wie je hebt beledigd en bespot, 
‭wie je hebt uitgejouwd, uitdagend aangekeken: 
‭het was de Heilige van Israël!
‭‭ 23 ‭‭Bij monde van je boden heb je de Heer gehoond. Je zei: 
‭“Mijn strijdwagens brachten mij tot op de hoogste bergen, 
‭tot in de verste hoeken van de Libanon. 
‭Zijn hoogste ceders velde ik, zijn machtigste cipressen. 
‭Ik drong door tot in zijn verste schuilhoek, tot in zijn diepste woud.
‭‭ 24 ‭‭Ik heb gegraven en vreemd water gedronken, 
‭de stromen van Egypte met mijn voeten drooggelegd.”
‭‭ 25 ‭‭Heb je dan niet gehoord dat ik dit heb beschikt? 
‭In lang vervlogen tijden nam ik het me voor, 
‭nu is de tijd gekomen dat ik het volbreng. 
‭Onneembare steden worden in puin gelegd,
‭‭ 26 ‭‭hun inwoners staan machteloos en gloeien van schaamte. 
‭Ze zijn als jonge scheuten op de akker, pril groen in de woestijn, 
‭tere sprietjes op het dak: verschroeid nog voor ze opgekomen zijn.

‭‭ 27 ‭‭Maar ik ken je, ik ben op de hoogte van je doen en laten, 
‭ik weet heel goed hoe je tekeergaat tegen mij; 
‭‭ 28 ‭‭ik zie je zelfgenoegzaamheid, 
‭je razernij is tot mijn oren doorgedrongen. 
‭Ik sla mijn haak door je neus en leg mijn bit in je mond 
‭en voer je op je schreden terug.‭ 

29 ‭‭Jou, Hizkia, kondig ik het volgende aan: dit jaar zul je eten wat er na de oogst toevallig nog opkomt, volgend jaar wat er vanzelf groeit, maar het jaar daarna kun je zaaien en oogsten, wijngaarden planten en van de opbrengst eten.‭ 30 ‭‭De Judeeërs die ontkomen en het overleven, zullen wortel schieten en vrucht dragen,‭ 31 ‭‭want wie het overleven en ontkomen, zullen zich vanuit Jeruzalem, vanaf de Sion verspreiden. De ‭HEER‭ zal zich daarvoor beijveren.‭ 32 ‭‭Daarom–dit zegt de ‭HEER‭ over de koning van Assyrië: Hij zal deze stad niet te na komen. Hij zal er geen pijl op afschieten, geen schild tegen opheffen en geen wal tegen opwerpen.‭ 33 ‭‭Hij zal op zijn schreden terugkeren en deze stad niet te na komen–spreekt de ‭HEER‭.‭ 34 ‭‭Omwille van mijzelf en omwille van mijn dienaar David zal ik deze stad beschermen en haar bevrijden.’‭ 35 ‭‭Diezelfde nacht trok een engel van de ‭HEER‭ ten strijde en doodde in het kamp van de Assyriërs honderdvijfentachtigduizend man. De volgende ochtend zag men niets dan lijken liggen.‭ 36 ‭‭Koning Sanherib van Assyrië brak het beleg op en keerde voorgoed terug naar zijn woonplaats Nineve.‭ 37 ‭‭Daar werd hij, terwijl hij neerknielde in de tempel van zijn god Nisroch, vermoord door Adrammelech en Sareser, die vervolgens naar Ararat wisten te ontkomen. Zijn zoon Esarhaddon volgde hem op.‭ 

Mijn sterkte, beschermer. Hij kwam mij te hulp.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand